ik heb 3 dagen hoge koorts gehad dat is nu over maar ik heb een dof en draaierig gevoel in mn hoofd hoe komt dat ?

Ik ben niet verkouden en ik hoest ook niet. De oorzaak van de koorts is mij ook geheel onduidelijk. Ik voel me niet lekker en heb echt een beetje een onwerkelijk gevoel in mn hoofd. Als ik normaal op sta van de bank moet ik heel rustig doen want alles draait in mn hoofd een beetje. Vind dit beetje eng worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij verstandiger dat je hiermee naar je huis- of weekend arts gaat, wij kunnen alleen maar raden naar wat je mogelijk mankeert. Een arts kan je vertellen wat je mankeert en je een oplossing bieden.
Ritsuka
10 jaar geleden
mogelijk heb je door je ziek zijn te weinig gegeten.
Probeer eens een kopje soep met een broodje te eten, kijken of dat helpt.
maar ga zeker naar de huisarts als je dit morgen ook nog hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koorts is een aanslag op je organen. En die moeten nu herstellen. Dat geeft dat doffe gevoel.
Eet gezond en drink voldoende water
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie reactie !

Antwoorden (1)

Daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de veroorzaker van de koorts je ook dit gekke gevoel geeft. Dat kan een virus zijn, of bijvoorbeeld een oorontsteking die ook je evenwicht wat van slag brengt. Het kan zijn dat je door de koorts wat verzwakt bent geraakt, zeker als je niet genoeg gegeten en gedronken hebt. Je zou licht uitgedroogd kunnen zijn, dat geeft ook een gevoel zoals jij dat omschrijft (inclusief duizeligheid bij het omhoog komen) en kan gemakkelijk gebeuren als je veel vocht verliest door de koorts.

Hoe dan ook zult je in elk geval verzwakt zijn geraakt door de koorts: hoge koorts vraagt heel veel energie van je lichaam. Als je ziek bent is het vaak moeilijk om genoeg te blijven eten en extra belangrijk om genoeg te drinken. Waarschijnlijk helpt het als je het gewoon een paar dagen rustig aan doet en je ruim voldoende drinkt, maar als je je zorgen maakt of als het niet minder wordt, bel dan je huisarts voor advies.

De duizeligheid bij opstaan komt trouwens waarschijnlijk doordat je bloeddruk zich wat trager aanpast dan anders. Je hart- en vaatstelsel moet zich aanpassen aan de situatie als je gaat zitten of staan, omdat het moet compenseren voor de zwaartekracht. Als je ziek bent, moe, bepaalde medicatie gebruikt of ouder wordt, kan dat net wat trager gaan. Je krijgt dan die duizeligheid bij het opstaan uit een stoel. Het komt ook vrij vaak voor zonder duidelijke oorzaak, vooral bij jonge vrouwen. Remedie is inderdaad wat langzamer opstaan. Word je duizelig terwijl je al staat, dan kun je eventueel met je beenspieren helpen de zwaartekracht tegen te werken door je ene been over het andere te zetten, op je tenen te gaan staan of je kuitspieren ritmisch aan te spannen. Hierdoor help je je bloedvaten om het bloed weer sneller terug naar je hart en hoofd te pompen, en zal de duizeligheid sneller wegtrekken. Voor de rest: probeer in elk geval te voorkomen dat je valt. Houd je gewoon even vast aan een stoel of tafel tot je geen zwart meer ziet. Het gaat vanzelf over.