Waardoor komt pijn aan je tanden na het rennen?

Als ik lang en intensief ren, gaan op een gegeven moment mijn tanden pijn doen. Dit heb ik al heel lang, ik herinner het van vroeger op school met de gymles. Ik heb wel eens iemand anders gesproken die het ook had, maar weet niet of veel anderen het ook hebben.

Ik heb het idee dat het misschien iets te maken heeft met dat ik dan op een andere manier ademhaal, maar snap niet hoe dat voor tandpijn zou kunnen zorgen. Maar misschien ligt het ook wel heel ergens anders aan.

Weet iemand waar het door kan komen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had vroeger een beugel, en nu een spalkje. Bij beiden had ik het. Misschien dat die dingen er iets mee te maken hebben. Of ik het had vóórdat ik de beugel kreeg, kan ik me niet meer herinneren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.8K
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je wel schoenen met goede vering?
niet dat de schok van het neerkomen doorschiet naar je tanden?
ik zit maar wat te bedenken hoor :)

Antwoorden (3)

dit klinkt misschien raar, maar als je rent ga je op en neer. volgende keer als je dat doet, moet je eens kijken of je onderkaak daardoor niet telkens heen en weer gaat, en je tanden dus op elkaar klapperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je tip.
Ik denk alleen niet dat het dat is bij mij, omdat mijn kiezen nooit pijn doen, maar alleen mijn tanden. En mijn tanden kunnen elkaar nooit raken (er zit een horizontaal spleetje tussen mijn boven- en ondertanden, omdat mijn kiezen blijkbaar langer zijn dan mijn tanden, of verder naar boven of beneden staan in mijn kaak).
Maar misschien is het wel dat mijn kiezen klapperen en daardoor de pijn ontstaat, en die om de een of andere reden alleen aan de voorkant voelbaar is.
Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar dat had ik pas nadat ik een beugel heb gehad, en heb nu ook een spalkje. De pijn die ik voel zit in mijn tandvlees, bij de wortels van mijn tanden, ik weet niet of jij hier ook last van hebt, maar ik denk het wel. Het komt neem ik aan door de kleine stootjes die je oploopt tijdens het rennen en die je tanden als stootjes ook 'meeervaren'. Normaal gesproken zou je hier geen last van hebben, maar omdat onze tanden een beetje stijf staan(spalkje) zullen ze de klappen harder opvangen omdat ze niet vrij kunnen bewegen, ook al is dat maar een minuscuul beetje zonder spalkje. Toen ik nog een beugel had had ik hier meer last van, maar dat komt denk ik omdat die zelfs tot je kiezen reiken dus nog meer stijfheid.

Als je weer je spalkje moet laten controleren of naar de tandarts gaat zou ik het even vragen uit nieuwsgierigheid. Als je orto of tandarts stellig beweert dat het niet daardoor kan komen, is er misschien toch iets anders met ons aan de hand ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk!
De pijn KAN veroorzaakt worden door zuurstofgebrek tijdens het rennen. PIJN in tanden en kaken komt ook voor bij hartproblemen (ook door zuurstofgebrek en is dan te zien als een uitstralingspijn).
Kijk eens naar je hartslag tijdens het rennen en kijk eens naar je saturatie.(zuurstofgehalte in het bloed tov. theoretisch maximum ofwel verzadigingspercentage)
Als bij andere inspanningen deze pijn OOK ontstaat is een bezoekje aan de huisarts niet onverstandig.
Als je tijdens het rennen je mond dicht houdt en als de pijn dan overgaat, kunnen gevoelige tandhalzen door de afkoeling door de wind de oorzaak zijn, sensodyne helpt dan.
Er is in die situatie wellicht verder niets aan de hand. dus begin bij de laatste raadgeving, zou ik zeggen.