Welke rol speelt TNF-alfa bij insulineresistentie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je hier iets aan icm je vraag?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10320052
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vond ik ook:
Bij diabetes mellitus is het immuunsysteem verstoord, wat zich vaak uit in een verhoogde vatbaarheid voor infecties en een abnormale wondgenezing. Ook schade aan bloedvaten is een complicatie bij een verstoorde glucosehuishouding, omdat een te hoog glucosegehalte het aantal reactieve zuurstofverbindingen in het bloed sterk toenemen. Gluco balance bevat dan ook anti-oxidanten en immuunstimulerende bestanddelen.
-----------------------------------------------------------------------
en dit
http://books.google.nl/books?id=0kuyFjlkLCkC&pg=PA734&lpg=PA734&dq=insuline+resistentie+en+tnf-alpha&source=bl&ots=CRupnZxPAv&sig=zFZ_pqHou8Va6EAvzjm1r7YrdSo&hl=nl&ei=6q5ITIzNPM2COMi_9ZUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCUQ6AEwAjgK#v=onepage&q&f=false
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel, het is in ieder geval een stap in de goede richting, dankjewel.

Het beste antwoord

verergering van de insulineresistentie.

TNF-alpha werkt in op je immuunsysteem
bij een insulineresistentie kan er een chronische ontstekingsconditie ontstaan waardoor een grote respons is van het immunsysteem (IL-6, TNF-alfa en CRP aanwezig) en dit kan de insuline resistentie verergeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Insulineresistentie ontstaat door toegenomen productie van TNFalfa en vrijlaten van vrijevetzuren. Zowel TNFalfa als vrijevetzuren interfereren met de insulinesignaal- transductie in de meeste cellen van het lichaam. Zo ontstaat insulineresistentie op cellulair niveau.