Hoe een opgezwollen voet na een klap bij kickboksen behandelen?

Bij kickboksen is mijn scheenbeschermer schreef gegaan waardoor ik met mijn blote voet tegen een elleboog aan trapte. Dit voelde ik even, maar daarna ben ik door gaan kickboksen. Daarna bij grappling is er meerdere keren druk uitgeoefend op de pijnlijke plek en het is nu een zwelling.

Ik heb er een paar uur ijs tegen aan gehouden verder niks. De zwelling zit er nog, het is alleen iets minder pijnlijk. Wat kan ik nu het beste ermee doen zodat het zo snel mogelijk weg gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (2)

Toch nog regelmatig blijven koelen. De reactie van het ongeluk is nog actief in je voet.
Je hebt goed gehandeld door onmiddellijk mee te beginnen.
Als het met de pijn meevalt, gewoon blijven bewegen.
Je kunt de voet eventueel inzwachtelen met een elastische zwachtel. Dat moet stevig, maar let er op dat het bloed goed naar je tenen blijft stromen. Als je pijn krijgt , witte tenen of een koude voet, dan zit de zwachtel te strak. Voor de rest moet je de natuur de tijd geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje, maar niet te lang achter elkaar koelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
He dankjewel. Je zegt bewegen omdat de bloedcirculatie de zwelling zal verminderen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker, maar ik bedoel niet dat je dwars door de pijn kilometers moet gaan lopen. Gewoon bewegen bevordert de circulatie omdat de spieren dan actief zijn en het bloed helpen rond pompen.
Een paar uur koeken is teveel. Eigenlijk moet je niet langer dan een minuut of 20 koelen, heb ik altijd gehoord van mijn fysio en van de wijze lessen op icepacks.
Je kunt nu het beste je voet rust geven en zoveel mogelijk (in tijd, niet in hoogte) omhoog houden. Eventueel slapen met een kussen onder je matras. Liever niet direct onder je voet, het is beter dat je voeteneind iets omhoog ligt.
Verder kan je niet zoveel doen, masseren of iets in die richting zal het vooral erger maken.

Aangezien je er tijdens het kickboksen gewoon op door jan gaan zal er geen ernstige schade zijn. Je hoeft dus niet langs de huisarts. Houd het wel even in de gaten, mocht het met een week niet minder zijn geworden, bel dan de huisarts. Maar ik verwacht dat het vanzelf met rust over gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is zeker geen ernstige schade. Dit soort dingen heb ik in het verleden ook gehad (maar dan minder grote zwelling, alleen dit maal wat extremer omdat er daarna nog frictie op kwam). Bedankt voor de tip met die kussen onder het matras, ga ik zeker doen !