Bouillon wordt soms aangeraden bij lage bloeddruk. Verhoogt zout de bloeddruk dan ONMIDDELLIJK?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (5)

zout verhoogt altijd de bloeddruk
het is niet de bouillon die dat veroorzaakt
ook drop en sterk gezouten vleeswaren geven onmiddelijke verhoogde bloeddruk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout wordt vrij snel opgenomen in het bloed, dus heel snel zal ook de bloeddruk omhoog gaan.

Wanneer mensen flauwvallen in de sauna, krijgen ze ook bouillon en het duurt nog geen minuut of ze voelen zich weer beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest snelle manier is zover ik weet heel snel te veel voedsel tot je nemen. En het wordt nog hoger als je dit buiten je normale eetperiode doet. Het soort voeding maakt dan niet eens zoveel uit.

Zout is namelijk noodzakelijk voor de mens. Normaal controleren de nieren de hoeveelheid zout in je lichaam. Als je teveel zout binnen krijgt dan wordt alles wat niet nodig is doorgegeven aan je urine. Als er echt heeeeeel veel zout in je lichaam komt, of je hebt een nierafwijking, dan kunnen de nieren dat niet bij houden en komt het terecht in je bloedbaan. Het zout zorgt er voor dat er meer water in je bloedbaan komt. En meer waar zorgt voor een stijging van het volume vloeistof je bloedbaan, met als gevolg een hogere bloeddruk. Maar bij de meeste mensen gebeurt dit dus niet. Strakke kleding of veel suikerrijk voedsel eten of water drinken kunnen dit dus ook doen.

De mens is, op enkele sterk ingeteelde knaagdierstammen na, zo'n beetje de enige zoogdiersoort die 'spontaan' hoge bloeddruk ontwikkelt. Gewoon door flinke inspanning. Niet dat hoge bloeddruk een ziekte is: je merkt er niets van en het veroorzaakt geen klachten. Maar hoge bloeddruk is wel een belangrijk signaal van de toestand van het bloedvatstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Hypertensie is een effect dat op lange termijn optreedt bij overmatig zoutgebruik. Op korte termijn is je bloeddruk daarmee niet te beïnvloeden.
escape
13 jaar geleden
Zoutreductie verlaagt de bloeddruk bij mensen met hoge bloeddruk 2 á 3 millimeter. Bijvoorbeeld, als je bovendruk 160 hebt, wordt dat 157 á 158. Dat is de moeite echt niet waard. Bij een normale bloeddruk heeft zoutreductie geen enkele invloed. Voor verhogen van een lage bloeddruk met zout is geen enkel wetenschappelijk bewijs, tenzij je aantoonbaar te weinig zout gebruikt. Doorgaans krijg je met je voeding ruim voldoende zout binnen maar omdat natrium van nature nauwelijks tot niet in ons voedsel voorkomt kun je een tekort oplopen als je zelf veelal je eten klaarmaakt en weinig tot geen zout gebruikt. Alle andere mineralen, ook van belang voor je bloeddruk, komen in een evenwichtige, gevarieerde voeding voldoende in ons voedsel voor.