Hoe werkt een ADHD-pil?

Ik kreeg vandaag te horen bij de psycholoog dat ik ADHD heb. nja fijn dat ik daar pas op mijn 16de jaar achter kom want het had een hoop problemen kunnen voorkomen. maar goed, mijn vriendin zegt dat in een ADHD-pil Speed zit. wat een omgedraait effect zou hebben wanneer je ADHD heb. ik geloof dit niet... wat zit er in een ADHD pil en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Beste Christiane.
Ik ben geen medicus, en zou dit misschien niet moeten zeggen. Maar ik heb 30 jaar geleden als maatschappelijk werkster bij de Hondsberg gewerkt. Destijds een kliniek voor in hun ontwikkeling gestoorde kinderen. (nu is het alleen op verstandelijk gehandicapte kinderen gericht).
De kinderpsychiater gebruikte bij drukke kinderen Ritalin, niet langer dan 6 weken. Ritalin maakt dat mensen wat rustiger worden. Hij waarschuwde ervoor om Ritalin niet duurzaam te gebruiken. Het effect is trouwens maar tijdelijk. Bedoeling om de effecten te bestendigen na het gebruik door ze te internaliseren. Dat betekent: gebruik het een aantal weken en bespreek de effecten b.v. met je psycholoog: wat voel je, wat doet het voor je, enz.

Er zijn veel mensen uit de medische wereld, o.a. Ivan Wolfers, die, terecht, waarschuwen voor het oeverloos gebruik van Ritalin. De link hieronder is ook een kritische.

Heel sterk vind ik in het verhaal: waarom zou je niet mogen zijn die je bent?

Ik hoop echt dat mijn opmerkingen je helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

ah! Ook jij bent druk, hebt altijd het laatste woord en bent het irritante mannetje van de klas? En bent erg creatief, weet van alle onderwerpen wel iets en doet 15 dingen tegelijk met een liedje in je hoofd? Welkom in de wondere wereld van de adhd! Ik ben nu 38 en kwam er rond m'n 34 pas achter... Ik heb ritalin een half jaar geprobeert, ik kreeg er een droge bek van en m'n sinterklaas gedichten zijn nog nooit zo slecht geweest als dat jaar!! Verder werd ik er niet rustiger van helaas. Ritalin is geen speed maar wel een "zusje" van speed. Het klopt dus dat mensen die het niet nodig hebben ook eens ervaren hoe het in de draagmolen in ons hoofd gaat! Het gekke is dat het in amerika ook gebruikt word om de concentratie te verbeteren bij studenten.. In principe zou ritalin je wat grip op alle warboel in je hoofd moeten geven. Zoals gezegd, mij beviel het niet maar ik ken mensen die erbij zweren! Het grappige is dat ritalin erg op een aan/uit manier werkt en je daarna een rebound krijgt, (je bent dan even 5x zo druk) en dat je je ritalin 3x daags op tijd in moet nemen. En wat kunnen mensen met adhd niet? Op tijd dingen doen!!!! Erg handig dus.. Concerta is dan ook een handig alternatief, dat hoef je maar één keer per dag in te nemen en gaat wat geleidelijker. Probleem is dat dat dan weer niet door je ziektekostenverzekering word vergoed...

Toegevoegd na 2 minuten:
draaimolen bedoelde ik dus.. Ach, ik heb een goed excuus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je 'Ritalin' gekregen, dat is nl het medicijn dat meestal voorgeschreven wordt bij ADHD.
Je vriendin heeft toch wel gelijk, ritalin is nl een stimulerend middel met als hoofdbestanddeel 'methylfenidaat'. Dit middel zorgt ervoor dat je actief wordt, het bevat amfetamine en is dus een soort peppil. Het gekke is dat het veel wordt voorgeschreven bij ADHD, het geeft juist bij hun een gunstige invloed, ze worden er rustiger van en concentreren zich beter. Sommige moeders zeggen;" ik heb een veel rustiger kind",
weer anderen zeggen;" Ik heb een heel ander kind, ik heb liever de oude terug". Het gebruik is dus heel controversieel. Je moet het wel altijd in samenspraak met een arts gebruiken. Die evalueert ook tussentijds en stopt periodiek om te checken. Stoppen in één keer mag nooit.
Er kan dan misselijkheid optreden of beven, trillen. Dit is een medicijn dat langzaam afgebouwd moet worden.

n.b. Mijn broer heeft het tot zijn achttiende moeten slikken, daarvoor werd je gek van hem, zooo druk!
Hij heeft het zeker 10 jaar lang geslikt. Hij heeft er niets aan overgehouden, was zeer intelligent en leergierig en is dat nog steeds. Hij is ook kerngezond en nooit ziek. Maar ja, dat is er toevallig één die ik ken. Er bestaat heel veel scepsis over de lange termijn effecten van ritalin.
amc
13 jaar geleden
Ik wist pas op mijn 27ste dat ik adhd had,ik slik nu 4 jaar 5 ritalins per dag. Er zit een heel klein beetje amfetamine in, en onder die groep valt speed ook en de rest is gewoon bindmiddel en hulpstoffen Maar de media maakt er een behoorlijke heisa over,en het is echt geen xtc pil, ritalin is ook niet verslavend en het slikken van paracetamol is zelfs nog slechter en dat is wel een verslaafend medicijn.
Ik ben een ervaringsdeskundige, vanwege dat ik een ex-drugsverslaafde ben, en ik heb 8 jaar in een medicijnenfabriek gewerkt en heb mijn diploma farmaceutisch vakvrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 2002 (ik was toen 32) gebruik ik ook Ritalin (Methylfenidaat). Ik kan wel gaan zeggen dat ik niet zonder kan, maar dat is onzin. Ik wil niet zonder, het helpt me om op een normale manier de dag door te komen. Maar ja, wat is normaal? Als ik het niet slik, ga ik voor me uit zitten kijken met een orkest zonder dirigent in mijn kop en dan schieten er allerlei dingen door mijn hoofd die ik zou kunnen gaan doen. Neem ik 2 pilletjes en ik wacht een half uurtje, dan ga ik over tot doelgerichte actie. Dat geldt voor op mijn werk, maar ook voor thuis. Ik neem ook wel eens een dagje niks en dan komt er dus ook niks uit mijn handen. Dat is mijn hele leven al zo. Alleen, omdat je dat van jezelf gewend bent, valt het je minder op. Nu ik zo'n 8 jaar die medicijnen gebruik, is mijn leven er een stuk gemakkelijker op geworden.
Ik wil je een boek adviseren (misschien ken je 'm al). De titel is "Aandacht, een kopzorg", van Kathleen Nadeau, ISBN 90-265-1538-3. Er staan praktijkvoorbeelden in en oplossingen. Het is een boek voor volwassenen, maar als je 16 bent ben je dat toch ook bijna? Probeer je problemen met ADHD achter je te laten en maak een nieuwe start met de wetenschap dat je ADHD hebt. Wees er trots op dat je het hebt! Je hebt een creatieve geest, misschien wel een overdosis humor, jij kunt dingen die anderen zonder ADHD niet kunnen. Probeer het zo te zien, want zo is het. Probeer te luisteren naar één persoon, waarschijnlijk je arts/psychiater. Zij hebben gestudeerd, sterker, zij hebben medicijnen gestudeerd en zij weten echt wel wat goed voor je is en als jij baat bij die pillen hebt en het bevalt je goed; lekker mee doorgaan. Mensen denken het vaak beter te weten, je moet langdurig pillen slikken en dan is het al snel niet goed. Als je Reuma hebt (ja, dán heb je ook echt wat en met ADHD niet denkt men) dan moet je ook levenslang pillen slikken. Met Reuma loop je het risico om in een rolstoel te belanden, met ADHD loop je tegen andere problematiek aan. Het onbegrip, het verdriet, je (onaangepaste) gedrag, dat zijn dingen die je maar ff kunt veranderen denkt men. NOT! Sterkte ermee en welkom bij de club!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD medicatie heeft een gelijke werking op de hersenen als Cocaïne, en is net zo verslavend.

Na 2-3 jaar gebruik van ADHD medicatie doet het de problemen als druk/agressief gedrag en concentratieproblemen accumuleren (steeds erger worden).

ADHD medicatie remt bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van de hersenen zodat je hersenen niet goed volgroeien. (zie bronnen)