Waar is de wagenziekte gebleven?

Vroeger werden met name kinderen kotsmisselijk na een tijdje rijden in de auto. Dat lijkt wel volledig voorbij te zijn. Was dat een soort massahysterie, of komt dat nog steeds op grote schaal voor?

14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 van mijn kinderen heeft er nog last van, alleen misselijk dan.
Een buurmeisje uit de straat wordt wel kotsmisselijk...
Het zal ook aan de rijstijl + grotere ? auto's liggen en de
vering in de auto's , misschien.
Of er is minder kunstleer, wat vroeger zo'n wee ïge lucht gaf........

Antwoorden (10)

Sinds de files toenemen neemt dat juist af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wagenziekte komt nog steeds voor! Maar ik kan me wel voorstellen dat het nu minder is, omdat moderne auto's een stuk rustiger/gelijkmatiger (minder gehobbel) rijden.

Wagenziekte wordt o.a. veroorzaakt door het gevoel van beweging in combinatie met zicht op een stilstaand beeld. Zoals zitten in een hobbelende auto op de achterbank, met zicht op de voorstoelen die vanuit jouw perspectief stilstaan. De hersenen kunnen geen chocola maken van de tegenstrijdige signalen, en dan ga je je rot voelen. Daarom zit iemand met wagenziekte liever voorin, waar je goed vooruit kunt kijken. Maar auto's die betere vering hebben en rustiger optrekken/remmen, dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ook dat wagenziekte onder kinderen nu veel minder voorkomt dan vroeger. Dat is heel verbazend. Nu kijken veel kinderen naar een DVD tijdens het rijden. En als er iets is wat de kans op misselijkheid vergroot, is het wel het kijken naar bewegingen (of zelfs naar stilstand) die niet overeenkomen met de werkelijke bewegingen zoals je binnenoor die waarneemt. Zelf kan ik bijvoorbeeld geen boek lezen in de auto. Als ik dat toch probeer, _moet_ ik regelmatig een tijd naar buiten kijken om de misselijkheid onder controle te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien speelt wel mee dat kinderen tegenwoordig veel meer tijd in de auto doorbrengen. Ik werd bijvoorbeeld niet met de auto naar school gebracht, we hadden niet eens een auto. En in andere gezinnen was er meestal één auto, die vader gebruikte voor woon-werkverkeer, terwijl moeder met de kinderen achter op de fiets naar school ging. Nu met de tweeverdieners worden kinderen vaak van jongs af aan met de auto naar school gebracht, misschien raken ze er al jonger aan gewend.
Vooral te danken aan de sterk verbeterde vering en schokdempers van alle wagens. Wagenziekte blijft bestaan: probeer eens een bergweg in de Cevennes of in Zwitserland met om de tein meter een haarspeldbocht. Gegarandeerd. Vroeger was het medicament bij uitstek Dramamine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er steeds betere medicijnen zijn die bij velen bekend zijn is er niet echt veel aandacht voor.

Verder groeien kinderen er vaak overheen. Dus in de tijd dat jij een kind was speelde dit een grote rol, maar in je huidige omgeving minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wagenziekte (reisziekte i.h.a.) is denk ik een psychische aangelegenheid (mensen die zelf mogen sturen worden volgens mij in het ruwste terrein nog niet ziek). Nu raken kinderen steeds vroeger vertrouwd met auto's. Als je als zuigeling al went, terwijl je veilig bij je moeder zit, zul je daarna niet gauw ziek meer worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf werd vroeger alleen wagenziek als het warm was en met die kleefdingen op het raam aan het spelen was. In de auto hing dan altijd een bepaalde geur waar ik kotsmisselijk van werd. (zeker in combinatie met oma's chocolade) Tegenwoordig zit er bijna overal een airco in de auto en hangt er ook een andere geur (beter)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kleefdingen? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt! Van die gekleurde zacht plasticfolie gemaakte dierenfiguurtjes?
Nostalgie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie nog af en toe voorbijkomen
Het bestaat nog steeds hoor. Mijn schoonzus heeft er veel last van, die moet echt voorin zitten, zo niet... tja, dan kan de auto opeens een stuk minder aangenaam ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag mijn kinderen wel een dagje lenen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben nog steeds in volle glorie :( wagen ziek
zelf aan bijrijderskant. ik moet echt zelf rijden anders ben ik daarna kots misselijk of moet ik onderweg al spugen.
bah verdween het maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat nog hoor! Ik koop regelmatig "piep" om ervoor te zorgen dat mijn dochter, vooral op langere stukken, de boel schoon houdt. ;-)