Waar is de wagenziekte gebleven?

Vroeger werden met name kinderen kotsmisselijk na een tijdje rijden in de auto. Dat lijkt wel volledig voorbij te zijn. Was dat een soort massahysterie, of komt dat nog steeds op grote schaal voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Sinds de files toenemen neemt dat juist af

Wagenziekte komt nog steeds voor! Maar ik kan me wel voorstellen dat het nu minder is, omdat moderne auto's een stuk rustiger/gelijkmatiger (minder gehobbel) rijden. Wagenziekte wordt o.a. veroorzaakt door het gevoel van beweging in combinatie met zicht op een stilstaand beeld. Zoals zitten in een hobbelende auto op de achterbank, met zicht op de voorstoelen die vanuit jouw perspectief stilstaan. De hersenen kunnen geen chocola maken van de tegenstrijdige signalen, en dan ga je je rot voelen. Daarom zit iemand met wagenziekte liever voorin, waar je goed vooruit kunt kijken. Maar auto's die betere vering hebben en rustiger optrekken/remmen, dat helpt ook.

Vooral te danken aan de sterk verbeterde vering en schokdempers van alle wagens. Wagenziekte blijft bestaan: probeer eens een bergweg in de Cevennes of in Zwitserland met om de tein meter een haarspeldbocht. Gegarandeerd. Vroeger was het medicament bij uitstek Dramamine.

omdat er steeds betere medicijnen zijn die bij velen bekend zijn is er niet echt veel aandacht voor. Verder groeien kinderen er vaak overheen. Dus in de tijd dat jij een kind was speelde dit een grote rol, maar in je huidige omgeving minder.

Wagenziekte (reisziekte i.h.a.) is denk ik een psychische aangelegenheid (mensen die zelf mogen sturen worden volgens mij in het ruwste terrein nog niet ziek). Nu raken kinderen steeds vroeger vertrouwd met auto's. Als je als zuigeling al went, terwijl je veilig bij je moeder zit, zul je daarna niet gauw ziek meer worden.

Ikzelf werd vroeger alleen wagenziek als het warm was en met die kleefdingen op het raam aan het spelen was. In de auto hing dan altijd een bepaalde geur waar ik kotsmisselijk van werd. (zeker in combinatie met oma's chocolade) Tegenwoordig zit er bijna overal een airco in de auto en hangt er ook een andere geur (beter)

Het bestaat nog steeds hoor. Mijn schoonzus heeft er veel last van, die moet echt voorin zitten, zo niet... tja, dan kan de auto opeens een stuk minder aangenaam ruiken.

Je mag mijn kinderen wel een dagje lenen ;-)

Bronnen:
papa, ik krijg buikpijn! BLEERGHHH....

ik ben nog steeds in volle glorie :( wagen ziek zelf aan bijrijderskant. ik moet echt zelf rijden anders ben ik daarna kots misselijk of moet ik onderweg al spugen. bah verdween het maar

Het bestaat nog hoor! Ik koop regelmatig "piep" om ervoor te zorgen dat mijn dochter, vooral op langere stukken, de boel schoon houdt. ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100