Waarom ben ik altijd zo moe vlak na de lunch?

Na een lunch van alleen salade is het minder, maar het is wel erg vervelend voor mijn collegae, al dat gegaap :-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In tegenstelling gooi ik de vermoeidheid niet op het effect van zetmeel/insuline maar van het vele werk wat maag lever, darmen en nieren moeten doen. De lever verbruikt 30 % (!!) van alle energie van je lichaam en deze komt vooral in actie na het eten. Vooral VETTEN en EIWITTEN zijn een stevige klus voor je spijsverteringsysteem. De last gaat immers voor de baat uit, dat betekent, dat er een flinke hoeveelheid energie geinvesteerd moet worden om het voedsel in energie en bouwstoffen te transformeren. dat je van salades weinig last hebt , klopt wel, het bevat weinig of geen vet en ook weinig eiwitten. Wel koolhydraten, maar in tegenstelling tot de andere antwoorden vergen die niet zoveel energie om omgezet te worden, net als zetmeel . DAAROM zijn pasta's zo populair bij sporters, met weinig energie zijn die als brandstof bruikbaar te maken en dat schiet dus op!! Ook geven ze weinig ballast als zouten die door de nieren afgevoerd moeten worden , in tegenstelling tot eiwitten. Dus gebruiken je nieren en lever samen na het eten meer dan 50 % van je energie. Het is dus niet vreemd dat je dan even geen sprintjes wilt trekken, je spieren gebruiken maar 10% van je totale energie, er is na een stevige lunch even weinig energie voor hersenen (20%), spieren(10 %) en andere op dat moment niet levensbelangrijke functies. Dat je na een dergelijke lunch een powernap neemt is wel logisch, na die 20-30 minuten komt de energie van de voeding vrij en heeft je spijsvertereng even vrijwel alle energie ter beschikking om de hap te verteren. Na de powernap zijn de hersenen wat uitgerust, de brandstoftank zit weer lekker vol en je nieren hebben een voorsprong opgebouwd. Laat dan het werk wat je moet doen maar komen, je lijf is er weer klaar voor.

Het zou kunnen zijn dat je moeite hebt met het verteren van koolhydraten. Probeer naast die salade eens fruit. (dus even geen brood, of pasta, maar iets wat licht is. ) probeer het eens een weekje ;-)

Je maag is druk met eten aan het verwerken, hierdoor gaat er een hoop bloed naar je maar toe. Met als gevolg dat je een beetje duffer wordt omdat je lichaam minder bloed en dus energie heeft voor de rest van je lichaam. Toegevoegd na 39 minuten: naar je maag toe ipv naar je maar :)

Vooraf wat groentesalade eten helpt bij een snelle spijsvertering. En moeizaam spijsverteren geeft een zwaar en moe gevoel.

Ik geef een heel drastisch antwoord, maar mijn vriend heeft heel lang hetzelfde gehad. Uiteindelijk bleek hij diabetes te hebben. Door het ineens eten van een hoop boterhammen steeg zijn suikerspiegel. Zijn lichaam kon dat zelf niet snel genoeg compenseren. De symptomen daarvan waren loom- en moeheid. Als je nog meer symptomen hebt, bijvoorbeeld veel moeten plassen, zou je eens kunnen overwegen om je bloedsuiker te laten testen bij een huisarts. Bij een apotheek hebben ze ook wel eens van die prik-dagen. Dat jij moe bent na de lunch hoeft natuurlijk absoluut niet te betekenen dat je diabetes hebt (er zijn immers legio andere oorzaken mogelijk), maar ik geef alleen maar een van de mogelijkheden weer.

Een aantal factoren komen bij elkaar op dit punt: 1) Je 24 uurs ritme heeft aan het begin van de middag een ‘rustput’ ingebakken. Her is onbekend waar dit vandaan komt -wellicht van toen we nog als bavianen op de savanna liepen en ‘s middags in de schaduw rustten- maar je lichaam zet alleen een tandje lager. 2) Na 6-8 uur wakker zijn is je lichaam toe aan rust 3) Je brengt voedsel in je maag wat verteerd wordt. Dit vraagt om al je bloed; Dat stroomt dan vooral richting maag & darmen, in plaats van je hersenen. Je hersenen worden dus minder goed gevoed. Met dank aan jelle.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/middageten-...

Dat wordt een 'after lunch dip' genoemd. Het kan zijn dat je natuurlijke ritme een rol speelt. In een aantal culturen, vooral die in warme landen, is het heel gewoon om een middagdutje te doen. Er is ook onderzoek naar gedaan waaruit bleek dat je van een zogenaamde power nap, een kort slaapje van 5 tot 20 minuten, geweldig kunt opknappen. Een mogelijke andere verklaring is de soort koolhydraten die je tijdens de lunch naar binnen werkt. Zijn dat in grote mate de zogenaamde snelle, suiker, producten gemaakt van witte bloem maar ook melkproducten en vruchtensap, dan veroorzaken die een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Daarvoor moet er plotseling heel veel insuline aangemaakt worden en dat mechanisme veroorzaakt een zwaar, moe, loom gevoel. Het zou diabetes kunnen zijn, zoals elders gesuggereerd, maar het heeft er zeker raakvlakken mee. Als zo'n eetpatroon de oorzaak zou kunnen zijn is het zeker een waarschuwing om minder geraffineerde koolhydraten te gaan eten. Vlak daarbij kant-en-klare salades en sauzen niet uit, want die staan vaak stijf van de hoeveelheden suiker die erin verwerkt zijn en bruinbrood is eigenlijk witbrood met een spaarzame toevoeging. Het beste is volkorenbrood.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100