Hoe kan je jezelf aanleren meer te drinken?

Zonder alcohol dan hè;-).

Ik ben een hele slechte drinker. Het enige dat ik lust is red bull. Of thee. Maar van teveel thee krijg ik hoofdpijn.
Hoe kan ik leren meer te drinken. Ik plas maar 3x per dag dus dat is wijnig. Weet ook dat dat slecht is.
Maar wat is nou een goede manier om jeElf aante leren water te drinken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat je veel moet drinken (2 l/dag is de slogan) is een sprookjes. Reclame van de flessenwaterfabrikanten. Bij "normaal" weer en geen zware lichamelijke arbeid verlies je ongeveer een 0,5 l/dag aan vocht via zweten. Via ontlasting en plassen ook nog eens een halve liter. Dat wordt grotendeels aangevuld door koffie, thee, frisdranken, voedsel (bestaat grotendeels uit water). Wat je eventueel te kort komt kun je aanvullen met een of twee glazen water/dag. Bij oplopende temperatuur en/of lichamelijke arbeid is het verstandig deze hoeveelheid op te voeren naar 4 glazen. Alles wat je te veel drink pis je gewoon weer uit. Een goede graadmeter is de kleur van je urine. Is ie licht, dan hoef je niet te drinken, is ie donker van kleur dan ben je eigen al te laat en dien je wat meer te drinken. Wat een prachtig lichaam hebben we toch....Self controlling. Toegevoegd na 19 uur: Kwam nog twee toepasselijke en informatieve artikelen tegen. Toegevoegd na 19 uur: Sorry luitjes, het tweede artikell laat zeer slecht lezen. Misschien met een loupe? De strekking is overigens hetzelfde als het eerste artikel.

Bronnen:
Plus juni 2010, dr Joris bartsman

Een fles water de hele dag meeslepen en dan heb je die steeds ongemerkt leeg, je zult het zien. Doe ik ook en voor ik het weet, vullen maar weer. Toegevoegd na 25 seconden: Een kleine fles dan he!

Neem een anderhalve liter fles en vul die met water.. Zorg dat hij op het einde van de dag leeg is!

Waarom zou je? Als je je goed voelt, kan jouw systeem daar kennelijk op draaien. Het verhaal dat je minstens zusofzo veel vloeistof per dag binnen zou moeten krijgen, is inmiddels gelukkig achterhaald. Waar je wel mee uit moet kijken is met die Red Bull, want ongemerkt krijg je met dat spul veel cafeïne binnen. En het is nog duur ook. Probeer eens wat lekkere sapjes uit, en kijk of je daarmee de Red Bull kunt vervangen. Als je toch persé meer wilt drinken, kun je met jezelf afspreken dat je in elk geval bij je maaltijden een glas drinken neemt. Water, karnemelk, thee, sapje, aanlenglimo, het maakt eigenlijk niet uit als je maar zorgt dat je niet te veel suiker binnen krijgt met je drinken.

Misschien moet je bepaalde regel stellen zoals voor het eten 2 glazen water drinken.

Normaal produceert een persoon ongeveer 2 liter urine per dag. Of je vaak of weinig plast maakt niet zo veel uit. Je kunt vocht ook op andere manieren kwijt. Wat de kleur van je plas is, daar kun je wel eens op letten. Is dat donkergeel, dan plas je te weinig. Hoe lichter je plast hoe beter, dan heb je genoeg gedronken en zitten er dus per plas minder afvalstoffen in. Maar veel drinken blijft goed. Als je van thee hoofdpijn krijgt, moet je eens een andere soort thee proberen: witte of groene thee of een kruidenthee zonder theine/caffeine. Neem een standaardfles, van bijv. 1 liter en zet die op een strategische plaats. Leg jezelf op dat die fles leeg moet zijn aan het eind van de dag. Toen ik nog werkte had ik zo''n fles van 1,5 liter op mijn bureau staan en die was leeg aan het eind van de werkdag. Nu ik thuis ben, vind ik het inderdaad moeilijker om genoeg te drinken. Je kunt ook een groot glas nemen, van een kwart liter en met jezelf afspreken dat je vier keer per dag zo'n glas water leeg drinkt. Afhankelijk van je dagindeling.

Vaak kleine beetjes drinken. Anderhalve liter vocht per dag is de standaardnorm, en dan liever geen Red Bull en dergelijke. Hoeveel keer je plast zegt weinig, maar als je elke keer maar een klein beetje plast of erg donker (zeer geconcentreerde urine), dan krijg je inderdaad te weinig vocht binnen. Denk ook de mogelijkheden van fruit: als je een sinaasappel of zo eet, krijg je ook al wat vocht binnen. Zelfgemaakte soep (zonder kant-en-klare zakjes want veel te zout) is misschien ook een mogelijkheid. Succes!

Door het gewoon te doen. Het scheelt als je een heel klein beetje zout, 1,4 gram per liter, in je water oplost. Dat bevordert de smaak maar je bewaart er ook het natuurlijk evenwicht van mineralen in je lichaam mee. Drink twee à drie glazen water op de nuchtere maag. Werkt uitstekend als laxeermiddel. Drink een half uur voor de maaltijden één à twee glazen water. Als je dorst hebt, drink dan een glas water, ook tijdens de maaltijd. Drink tweeënhalf uur na de maaltijd een glas water, om het verteringsproces te voltooien en de uitdroging die door het afbreken van het voedsel ontstaat, te compenseren. Drink water bij het opstaan om de uitdroging die tijdens de slaap ontstaan is te compenseren.

Vocht hoeft niet altijd uit drinken te komen, denk aan een stuk komkommer, tomaten, sinasappels, druiven enz enz. Bevatten allemaal vocht. Ook de al eerder genoemde soep, een kopje bouillon met dit warme weer is goed omdat er ook nog zout in zit. Maar ook yoghurt en vla, pudding,pap enz. Dus kijk eens wat je dagelijks binnen krijgt, kan best dat alles bij elkaar voldoende vocht is.

Elke dag een flesje water vullen, zodra die leeg is, weer bijvullen. Maar ook weer niet TE veel natuurlijk. Zo heb je echt een doel, en streef je naar iets.

kijk uit met die red bull.daar zit veel caffeine in,als je dan overstapt op iets anders met minder caffeine,water of thee bv,krijg je als ontwenningsverschijnsel hoofdpijn.

Wat je zou kunnen proberen is in het weekend met vrienden af te spreken in een cafe. Als zij drinkers zijn is de kans groot dat je vanzelf een biertje of een wijntje meedrinkt, in hun tempo. Als je thuis meer wilt drinken kan je proberen in plaats van wijn of bier sterke drank te nemen. Hiervan hoef je minder in te nemen en zo lukt het je makkelijker om meer alcohol te drinken. Maar samen met vrienden in een kroeg is natuurlijk wel leuker. Succes!

Je kunt diverse soorten smaken limonadesiroop kopen en deze op het aanrecht zetten, dit herinnert je eraan en je dan vanzelf zin erin. Heerlijk met ijsblokjes en toch wat lekkerder dan water en scheelt ook geld met frisdranken enzo en is ook vaak gezonder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100