Wat betekent nu eigenlijk 'kou vatten'?

Ik heb ooit eens gelezen dat je bij wijze van spreken wel op je blote voeten in de sneeuw kunt lopen zonder verkouden te worden, omdat hier een virus voor nodig is om dat in gang te zetten.

Toch heb ik nu het gevoel dat ik een kou heb gevat doordat ik bezweet buiten heb gezeten met een toch wel frisse wind over mij heen.

Kan dit nu wel of niet? Wat is de definitie van 'kou vatten'? Is het toeval dat ik nu ineens verkouden ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Met dit zonnige maar frisse weer lopen we gemakkelijk
schaars gekleed naar buiten. Neemt de kans om verkouden te worden dan toe?
Het woord verkoudheid suggereert dat het wordt veroorzaakt door afkoeling. Maar dit is nooit echt wetenschappelijk bewezen.
Wat wel zo is dat verkoudheid vooral in het najaar en de winter voorkomt.
Als het kouder wordt zitten we meer binnen waardoor virussen gemakkelijker kunnen worden overgedragen.
Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus en komt bij volwassen 2 tot 5 keer per jaar voor.
Koude, afkoeling of tocht veroorzaken dus geen verkoudheid, er is altijd een virus nodig.
Bij een doorgemaakte verkoudheid is er een levenslange immuniteit voor dat specifieke virus.
Maar er zijn helaas wel honderden verschillende verkoudheidsvirussen

Heeft het weer dan geen enkele invloed? Het is toch een feit dat verkoudheden vooral in de winter en bij koud of regenachtig weer voorkomen.
Dit kan ook andere oorzaken hebben. Een verandering in het weer kan voor mensen met een verminderde weerstand de aanzet zijn tot een besmetting met een verkoudheidsvirus. Het lichaam heeft dan alle energie nodig voor de weersverandering waardoor het virus haar slag kan slaan. Een kleine verandering in de lichaamstemperatuur kan mensen vatbaarder maken.
Wat mogelijk ook meespeelt is dat bij kouder weer de bloedvaten in de hogere luchtwegen vernauwen waardoor een geringer aantal witte bloedcellen het virussen makkelijker maakt om het lichaam binnen te dringen.

Verkoudheidsvirussen verplaatsen zich niet gemakkelijk via de lucht. Wanneer een verkouden persoon iemand anders in het gezicht hoest of niets neemt de kans op besmetting uiteraard wel toe. Maar verkoudheid wordt vaker overgedragen door direct of indirect lichamelijk contact, een hand geven of een deurkruk vastpakken kan al genoeg zijn. Geregeld handen wassen kan de kans op de besmetting dan ook verminderen. Eén troost, een verkoudheid gaat vaak al na enkele dagen vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is een uitspraak al vanaf vroeger maar kou vatten bestaat niet
ik heb een link voor je,lees het eens rustig door het is te groot om hier in te voeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Ik wist al dat kou vatten niet bestond en dat het alleen maar om een verhaaltje van vroeger ging. Dat artikel in jou link is zeker de moeite van het lezen waard en bevestigd maar weer eens dat het puur met virussen te maken heeft. +1 Oh ja, de vraagsteller kan dus rustig met blote voeten in de sneeuw gaan lopen. Geen probleem. Heb ik zelf ook wel eens gedaan. Ben nooit meer beter geworden.... hahaha... (geintje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ik zou t nu toch echt niet erg vinden zo door sneeuw te lopen dan maar ziek ;-))))
t is hier zo warmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is het ook redelijk warm, maar over 2 weken ga ik heerlijk met vakantie. Iedere dag boven de 45 graden. Heerlijk, kan bijna niet meer wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar leid de warme reis heen?
ik lig al elke morgen aan de zee,ik ben onderhand pik zwart..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marsa Alaam - Egypte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okè
mooi egypte
fijne vakantie alvast..
;-))
Bij koude temperatuur moet je lichaam extra hard werken om warm te blijven daardoor ben je kwetsbaarder voor virussen. Zwetend in de kou zitten is slecht want je lichaam maakt ineens een opdonder van heet naar kou.
Je kunt er ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kou vatten is een uitdrukking.

Als je weerstand is verminderd en dat is vaak in winterse periodes (te kort aan vitamines van verse groente of fruit en zonlicht) dan hebben virussen meer vat op je en omdat er veel mensen zijn die een verminderede weerstand hebben zijn er ook veel meer mogelijkheden voor besmetting. Maar ook zomers komt het voor dat je weerstand kan verminderen door de andere eetgewoontes, zoals het is erg warm en je hebt geen zin om goed te eten je drinkt veel maar transpireert ook veel
zouten en mineralen balans dalen en minder eetlust en ook dan dragen mensen virussen bij zich en als bij jou de weerstand laag is ben je de klos. En jij gaat zoeken naar de oorzaak en komt dan weer op een koudje of op de tocht staan. Maar het was veel warmer dat koudje wat je nu had dan van de winter. Daar zit in temperatuur heel wat verschil in.