Wat zijn de gevaren van softdrugs?

Ik heb al het een en ander opgezocht op het internet, maar kan hier niet vinden wat er nou gevaarlijk aan is. Heb wel gelezen dat het niet verslavend is en dat het kan vergelijkt worden met alcohol (qua gevaar), maar sterven er dan ook hersencellen af, of gebeurd er iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Een van de grootste gevaren van soft-drugs is dat het bij sommige mensen een psychose kan opwekken. Bovendien is het geestelijk verslavend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gevolgen van softdrugs

Psychisch

Aan het begin bestaat er een onweerstaanbare behoefte aan het middel. Men heeft het gevoel dat men het middel nodig heeft en verlangt terug naar het effect. Je bent in het denken en doen continu bezig met het middel. Tegelijkertijd wordt het overmatige gebruik nogal eens ontkend. Naast deze directe verschijnselen gaat verslaving regelmatig gepaard met symptomen als angst, depressie en verwardheid. Steeds sterker naar een middel verlangen en zich eigenlijk niet meer prettig kan voelen zonder, wijst op het bestaan geestelijke afhankelijkheid

Lichamelijk

De gebruiker kan tolerantie ontwikkelen ten opzichte van het middel. Dit betekent dat men steeds meer nodig heeft om eenzelfde effect te bereiken.
Het lichaam kan zo gewend raken aan het regelmatige gebruik dat het niet meer zonder kan. Bij staken van het middel ontstaan vervelende verschijnselen zoals trillen, transpireren, misselijkheid, spierpijn, angst, prikkelbaarheid en rusteloosheid. Deze verschijnselen verdwijnen als opnieuw gebruikt wordt. Deze verschijnselen wijzen op het op het bestaan van een zogenaamde lichamelijke afhankelijkheid. Tolerantie en verschijnselen treden met name op bij overmatig gebruik van softdrugs. Het willen vermijden van die verschijnselen vormt vaak een belangrijke reden om met het gebruik door te gaan. Op langer termijn kan je klachten krijgen van ademhalingsorganen en hart.

Sociaal

Omdat de gebruiker niet meer goed functioneert, kunnen problemen met de omgeving (partner, gezin, familie en vrienden) en op het werk ontstaan. Aan de ene kant beperkt de gebruiker zijn bestaan tot de dealer van de softdrug maar ook de mensen zoals vrienden nemen zelf al afstand. Ook kan je voor het eerst in aanraking komen met de politie. Want teveel op hebben of bij hebben is illegaal.