Hoe ga ik zorgvuldiger met mijn zuurstof om onder water?

Zodat ik langere afstanden onder water kan afleggen of zo dat ik langer onderwater kan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is puur een kwestie van oefenen,steeds langer de adem in houden.

Als je nog beginnend duiker bent, is duiken erg spannend. Daardoor is het opwindend. Van de opwinding ga je vanzelf sneller en dieper ademen: er stroomt adrenaline door je bloed, en die adrenaline maakt je klaar voor een "vechten of vluchten" reactie - en in beide gevallen is zuurstof nodig, vandaar dat het lichaam de ademhaling alvast opvoert. Als dit bij jou het geval is, zal het vanzelf afnemen naarmate duiken "gewoner" wordt, je er dus minder opgewonden van wordt, en je dus minder adrenaline zult produceren. Zolang dat nog niet het geval is, kun je proberen ontspanningsoefeningen te doen. Of, als dat mogelijk is: niet meteen het water ingaan, maar eerst tot rust komen op de rand van de boot, of aan de oever van het water. Daarnaast neemt je zuurstofbehoefte af als je conditie beter is. Zorg voor een goede lichamelijke conditie. Vergelijk het met iemand zonder conditie: die loopt te hijgen als hij de trap op is geklommen. Iemand met een goede conditie beklimt diezelfde trap zonder veel harder te hoeven ademen. Tot slot: zorg dat je goed geïsoleerd bent, vooral wanneer het water koud is. In koud water moet je lichaam extra stoken om warm te blijven, en dat kost zuurstof. Ook al is je duikpak voldoende warm, wen toch even aan de watertemperatuur voordat je gaat duiken. Kijk maar eens wat er gebeurt als je ineens onder een koude douche gaat staan: je ademt een heleboel keer heel diep in, je gaat automatisch hijgen. Ga dus het water in, en dompel ook je gezicht en je handen goed en langdurig onder in het koude water, terwijl je nog gewoon aan de oppervlakte blijft. Dat hijgen, dat onvermijdelijk is, kun je dan doen aan de wateroppervlakte, dus niet uit je fles. Pas na twee minuten, als je handen, benen en gezichtshuid goed zijn afgekoeld en jij dus uitgehijgd bent, doe je je masker in en ga je naar beneden. Dan nog tijdens je duik langzaam en geconcentreerd ademen, en niet haasten - zo houd je je luchtverbruik laag. Als je van A naar B wilt zwemmen, kun je daar beter vijf seconden langer over doen. Je kunt namelijk wel proberen sneller te zwemmen om er vijf seconden eerder te zijn, maar dat kost je tien seconden extra lucht - niet handig dus. Succes!

Het zuurstofverbruik tijdens het duiken hangt van veel factoren af zoals de diepte waarop je duikt. Hoe dieper je gaat, hoe hoger je zuurstofverbruik wordt. Daarnaast heeft het met ontspanning te maken. Hoe relaxter je bent, hoe rustiger en evenwichtiger je verbruik is. Naarmate je meer duikt, wordt je meer ontspannen en zul je langer met één fles zuurstof doen. Natuurlijk moet je ook zoveel mogelijk op één diepte blijven. Als je steeds je duikvest moet bijblazen heeft ook effect op je verbuik. Adem inhouden heeft, in tegenstelling tot wat velen denken, weinig effect. Op het moment dat je weer lucht nodig hebt, haal je door het tekort een paar teugen extra.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100