Waarom hebben wij een staartbeentje? Wat is de functie ervan?

als ik lang zit heb ik er alleen maar last van..
wat heeft het voor doel dan staartbeentje?
'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Het staartbeentje is het uiteinde van de menselijke wervelkolom.
Dit botje sluit als het ware de wervelkolom en dient tegenwoordig als hechtingspunt voor de bilspier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuit

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.werkendlichaam.nl/10174/1/staartbeen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=1548

Toegevoegd na 17 minuten:
Omdat mensen hun staart niet gebruiken, is de staart bijna verdwenen. Het enige wat er van de staart is overgebleven, is het staartbeen, ook wel stuitje genoemd. Het staartbeen van de mens is rudimentair, dat betekent dat het er nog wel zit maar geen functie heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de evolutietheorie stamt de mens af van de aap. Apen hebben zoals we weten een staart. Het staartbeentje bij de mens is nog wat over is van de staart. Het staartbeentje heeft bij de mens geen functie meer.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Alle dieren met een skelet, de gewervelde dieren, hebben een staart. Alleen de mens en de mensapen (gorilla, chimpansee en gibbon) niet. Waarom? 'Ik weet het niet', zegt John de Vos, conservator paleontologie van Naturalis in Leiden.

Maar de resten van die staart zijn nog wel te vinden. Aan de onderkant van de ruggengraat onder het heiligbeen zit het stuitje, een klein stukje bot van ongeveer een vierkante centimeter groot, eigenlijk drie of vier op elkaar gepropte staartwervels. De functie van het stukje is overbodig geworden.

De staart is in veel opzichten een mysterieus lichaamsdeel. Waarom dieren dit hulpmiddel hebben, is ook niet eenduidig, zegt De Vos. Voor sommige dieren is het een extra hand, voor andere een evenwichtsorgaan en voor bijvoorbeeld de kangoeroe is het een derde beentje om stabieler te staan.

Bij mens en mensaap is de staart verdwenen en de evolutie is nog niet zo ver dat ook de resten zijn opgeruimd. Het stuitje is geen lastig overblijfsel zoals appendix of verstandskiezen die bij het minste of geringste tot ingrijpen noden. Je kunt er wel hard op vallen en als gevolg daarvan langdurig pijn hebben, die vaak onder de noemer lage rugpijn in de statistieken verdwijnt.