Waarom doet een gal/lever dit?

Al zo lang ik weet, heb ik zo af en toe problemen met mijn gal/ lever, (erfelijk) als ik een enkele keer meer dan drie biertjes gedronken heb, is de dag er na een vervelende dag, dat doet ook te veel koffie en te vet eten.
Vet eten doe ik dan ook zo min mogelijk, maar ja een b.b.q. is nooit te versmaden en daar gaan de speklappen weer, de braadworsten, wat glazen wijn er achter aan en dan gaat het s nachts al mis, ik wordt draaierig wakker, alles lijkt naar een kant te vallen en mijn hart maakt te veel toeren, het bonkt er zowat uit, na een uurtje zakt het weer en is mijn hartslag weer normaal.
Mijn vraag: wat doet je gal/lever met je hart en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Ed, jij als ervaren GVer zit toch niet te wachten op een cliché antwoord die je zelf zou kunnen bedenken.
Met zo'n vraag maak ik mij zorgen om jou. En bedenk: je hebt maar één hart!
Dus om je goede hart te behouden, ff naar de dokter.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als gokje (en daarom als reactie en niet als antwoord) zeg ik: lever/gal doen het niet optimaal, daardoor ontstaan tussenproducten. Het lichaam ziet die als afvalproducten (wat het ook zijn) die snel moeten worden verwijderd. Om de verwijdering te versnellen, wordt het bloed extra snel rondgepompt. Zeg maar net zoiets als melkzuur doet. Melkzuur betekent dat je spieren te weinig zuurstof krijgen om goed te functioneren, dus het hart zal op melkzuur reageren door sneller te gaan pompen. Iets vergelijkbaars zou het bij jou ook kunnen zijn. Andere mogelijkheid is dat één van de tussenproducten in de verwerking zich (door de slechte leverwerking) teveel ophoopt, en dat die stof een soort gif is voor het hart. Die stof, die normaal gesproken snel door de lever onschadelijk wordt gemaakt, komt bij jou te veel en te lang in de bloedbaan. De regeling van het hartritme wordt door die stof verstoord, waardoor je hart wordt opgevoerd. Maar zoals gezegd, dat zijn beide slechts gokken. Heb je er geen last van, dan gewoon rekening houden tijdens de BBQ. Heb je er wel last van of maak je je ongerust, dan een internist raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord Ed,ik wil je wel even Sterkte wensen want iedereen wil toch graag een keertje lekker eten en drinken,Zelf heb ik vaak last van mijn maag en darmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TegenXinnig, ik heb dit al heel lang en de dokter zegt: komt door je gal, ja dat wist ik zelf ook wel, maar wat doet die gal dan? Cryo. ja zoiets zou het moeten zijn, een tussenproduct of een bijproduct, veel water vooraf en daarna drinken, lost veel problemen op, er wordt dus een bepaalde stof verdund. Mayflower. last van maag en darmen horen hier wel bij, zelfs je hersenen zijn er bij betrokken alleen al bij het zien van bepaald voedsel, begint de hele fabriek van binnen al te draaien, zelfs dat kan al maag problemen geven.

Het beste antwoord

Bij mijn man is de galblaas verwijderd.
Dat betekent dat hij grote problemen heeft
met het verwerken van vet voedsel. Als hij daar weinig rekening mee houdt dan gaan zijn darmen erg opspelen, krampen enzo.
Maar hij heeft ook veel last van hartritmestoornissen.
Daar heeft hij dan ook medicijnen voor.

Weet je, je lichaam bestaat niet uit allemaal losse onderdelen die apart werken. De hele machinerie is
op elkaar ingespeeld.
Als er iets uit valt, zal een ander iets veel harder moeten gaan werken, of van slag af raken.
En dat zal bij ieder mens wel eens iets anders uit kunnen pakken.
Daarom is het zo belangrijk dat medici kijken naar het geheel, en niet alleen naar de delen. Helaas schort het daar nogal eens aan.

Als je last blijft houden zou ik toch zeggen : HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een medische dicipline die kijkt naar het geheel is de Osteopathie: http://www.osteopathie.nl/naar_de_osteopaat.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je bijdrage.

Andere antwoorden (3)

Je lichaam moet flink werken om alles te verteren, daarom gaat je hart zo te keer. Het vet moet verwerkt worden, dat vraagt in jouw geval teveel van je lichaam.
Het draait dus even op zere hoge toeren en dat voel je dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je galblaas scheidt stoffen af waardoor de vetdeeltjes in de darmen zich verdelen in kleinere bolletjes en makkelijker opgenomen kunnen worden. Als je galblaas niet goed werkt krijg je last van je darmen. Je gal doet m.i. niets met je hart.

Je lever breekt alcohol af en als de lever dat niet doet, dan blijven de giftige stoffen (alcohol) langer in het bloed.

Als je zowel last hebt van een verminderde lever- als galblaas werking, dan zal je inderdaad wel last hebben van een barbecue met vette worst en bier of wijn.

Dat je draaierig wakker wordt en je hart veel toeren maakt kan een effect zijn van de alcohol. Dit hebben gewone mensen als ze heel erg veel drinken en jij misschien al als je een beetje drinkt.

Ik neem aan dat je dat niet krijgt als je alleen vette worst nuttigt. Je kunt denk ik het beste vooral veel water drinken bij het bier of de wijn.

Overigens probeer ik met alle goede bedoelingen te antwoorden als bioloog, maar ik ben geen medicus. Alleen een medicus zou je kunnen onderzoeken en kijken of de leverafwijking een reden is om nog voorzichtiger te zijn met alcohol.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik lees in handboeken wel dat de symptomen van een galblaasprobleem naast spijsverteringsstoornissen, misselijkheid ook kunnen zorgen voor een snellere hartslag. Waarschijnlijk wordt de hartslag beïnvloed door de slechte spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som: Goed onderbouwd antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen de alcohol, een stuk vette worst is ook genoeg/ te veel, maar gek genoeg lang niet altijd, na een helemaal te gek dansfeest en 8 pilsjes , had ik geen enkele last, het heeft dus ook te maken met je lichaamelijke gesteldheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan het probleem met de vetafbraak het grootste probleem. Maar als je druk danst verbrand je ook veel calorieën en ook de alcohol gaat sneller uit je lichaam volgens mij. Maar ik weet niet of het kwaad kan, daarvoor zou je toch een arts moeten raadplegen.
Wat ik heb begrepen is dat de gal, gaf afscheidt welke een lichaams eigen stof is welke je kan vergelijken met een afwasmiddel zoals dreft (even reclame maken:-)
Dreft zorgt dat het vet zich bind zodat het beter te verwerken is.

Even in een lekentaal zoals ik die ook begrijp.

Toegevoegd na 53 seconden:
Galstenen/gruis is geklonterde dreft/gal.