Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ben ik nou moe of niet?

Ingewikkelde vraag eigenlijk die meer dan 1500 tekens eigenlijk kan kosten. Dus sorry als het niet helemaal duidelijk is.

Ik ben 20 jaar, overgewicht en heb vaak slapeloosheid en een vitamine D tekort. Zo nu weten jullie alles om me beter te helpen. Loop al bij de psycholoog, maar voor ik de kans krijg om dit met diegene te spreken is dit allang weer vergeten. Dus, kunnen jullie me helpen?

Het gaat om het feit dat ik niet kan uitmaken wat ik nou echt exact voel, verward, daardoor, dat weet ik wel, maar, ik weet niet of ik nou wel of niet moe ben.

Aan de ene kant namelijk heb ik zin om ff een marathon uit te lopen of nog uren te puzzelen, maar aan de andere kant, ik moet morgen om 10 uur opstaan, dus wil echt HEEL graag slapen, uit de angst dat ik weer te moe ben. En omdat ik me ga vervelen. Qua emoties ben ik gewoon echt een ramp. En ik ben gewoon benieuwd, heeft dat een naam, kan IEMAND me uberhoud helpen, of is er een goed middel tegen buiten drugs/alcohol etc.?

Tevens heb ik net wel een activiteit ondergaan, cadeaus uitpakken, maar, dat was feitelijk alles, ben al de hele dag doodop en het is irritant, maar dit gebeurd vaker, dat ik me te wakker voel om te slapen, maar te moe voel om UBERHOUD wakker te blijven.

Insomnia denk ik zelf aan, maar, als ik na 10 minuten slaap, kun je dat niet zo noemen lijkt mij. Slaapangst, no idea dat dat uberhoud bestond. Dus...Waarom voel ik me zo?

Kans is klein dat jullie me kunnen helpen, maar toch proberen:)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, een lastige kwestie. Belangrijk is om regelmaat te bewaren, dus op dezelfde tijd naar bed iedere dag en op het zelfde tijdstip weer opstaan. Is in het begin moeilijk, want je lichaam wil slapen en je geest is nog wakker, of je geest is moe maar je lichaam is nog zo fit. Blijf vooral actief, ga niet de hele dag in bed liggen of op de bank hangen. Als je actief bent ben je 's avonds echt wel moe en slaap je makkelijker in. Zo niet, doe er dan niet te moeilijk over, maar ga een boek lezen of iets doen waardoor je vanzelf weer moe wordt en in slaap valt. Verzet je niet tegen de slapeloosheid, maar ook niet tegen de vermoeidheid. Geef aan beide toe, en probeer daar een soort middenweg in te vinden. Klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik weet er alles van. Probeer ook met jezelf af te spreken dat je bijvoorbeeld in het weekend de boel de boel laat (laat naar bed, drinken etc.) en door de week gewoon een beetje netjes om 23.00 uur naar bed ofzo. Maar wat ik vooral wil benadrukken is: maak het jezelf niet te moeilijk met dit soort dingen, het kan ook een fase zijn waar je nu doorheen gaat. Accepteer het maar. In het uiterste geval, als je echt last krijgt van alles, ga eens met de huisarts praten. Hij of zij kan je vast wel verder helpen.

Je bent niet gelukkig met jezelf....Daar word je heel moe van. Omdat te doorbreken moet je echt dingen gaan veranderen. Dus schrijf op waar je het meest van baalt.... en ga daar mee aan de slag. Je zal echt zelf de stap moeten ondernemen. Probeer is deze site....

Bronnen:
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/100-vra...

Dat is inderdaad erg lastig om te beantwoorden, maar wellicht zou het fijn zijn voor jezelf om in ieder geval een hobby, liefhebberij of interesse te ontwikkelen in iets wat je bezig houdt, waar je naar uit kan zien om te gaan doen. Dit kan zijn in je werk, maar ook in je vrije tijd. Misschien heb je een paar uurtjes over voor wat vrijwilligerswerk? Dit is een mooie mogelijkheid om wat andere sociale contacten op te bouwen.

Je klinkt vrij negatief, negatieve energie werkt al niet mee ten eerste. blijf positief in het leven staan. Het leven is mooi geniet ervan. Hou jezelf gezond, eet groenten en fruit, sport, frisse lucht werkt ook goed. En geniet van dit alles. Neem tijd voor jezelf, ik denk echt dat het iets psychologisch is dat je hebt. Je moet echt iets aan je stand in het leven doen want anders word je dadelijk ook nog depressief en dat moet je niet hebben. Wees blij met jezelf en met wie je bent, ieder persoon is uniek en heeft goede kanten en slechte kanten, laat je goede kanten meer naar buiten komen en camoufleer je slechte kanten. Je slaaptekort is heel waarschijnlijk oorzaak van verkeerd ritme, probeer zoals al eerder gezegd werd een ritme op te bouwen, door de week voor 12 uur naar bed en het liefst elke dag rond dezelfde tijd, en sta ook op rond dezelfde tijd. slaap niet te lang want daar word je ook moe van. Slaap gemiddeld 7-8 uur, neem een lekkere douche, en dan ga je bijvoorbeeld hardlopen of naar de sportschool of je maakt een wandeling, of je gaat een vriend opzoeken, dingen die jij leuk vind om te doen. Als je 20 bent dan studeer je waarschijnlijk. Zorg dat je wel genoeg tijd in je studie steekt maar maak ook tijd voor jezelf, verwen jezelf een beetje maar in jou geval niet met lekker vet eten, want zoals je dat zei, ben je niet echt blij met je overgewicht. nou kan dat meevallen maar je moet keuzes maken: wil ik een tijdig lekker iets of wil ik een langdurig iets waar ik langere tijd plezier van kan hebben en me fijn bij voel. Dit was allemaal veel text, Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen. Het belangrijkste is positief blijven, niet bij de bakken neer zitten. SUC6!

Er zijn allerlei dingen die je niet goed op de rails hebt, je weet het, en dat alleen al maakt je moe en bezorgt stress. Wat kan je doen: Maak voor jezelf een plan. Een schema met wat je aan wilt pakken. In de eerste plaats zal het je gezondheid moeten zijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Ga in overleg met je dokter iets doen aan dat vitamine D tekort, en zoek een goede dietiste voor een dieet. Ga daar fanatiek, als prioriteit mee aan het werk. Ga met je psycholoog uitzoeken waar je sterke en zwakke punten zijn. Wat zou je willen doen in je leven en wat voel je als belemmering. Bedenk dat regelmaat bijdraagt aan een orderlijke geest, en een ordelijke geest maakt minder moe. En Bedenk dat Keulen en Aken niet op een dag zijn gebouwd, m.a.w. dingen hebben tijd nodig, gun jezelf die tijd. Gewoon op tijd naar bed dus. Hoe dan ook. Succes, je hebt nog een leven voor je.

Je moet die Vicieuze Cirkel (met Hoofdletters) doorbreken!!! Ieder dag een uur gaan wandelen. Ook al ben je moe: HUP naar buiten. Dat heb je nodig vanwege je overgewicht en je geestelijke en lichamelijke vermoeidheid. Je moet die Vicieuze Cirkel doorbreken!!!

Als ik zo je tekst lees denk ik maar een ding CVS (chronisch vermoeidheids syndroom)... Combinatie met depressie maakt het zwaarder. Bespreek dit met je huisarts en vraag of je getest kan worden op CVS. Hij kan je verwijzen. Je zult denk ik zelfs de energie niet hebben om leuke dingen te doen... In je hoofd kan je een hoop maar je lichaam werkt niet mee... De Radboud in Nijmegen heeft een speciaal centrum. Centrum voor CVS. Anders ga eerst even op google kijken voor meer info. Heel veel sterkte. Hou je taai heh!

Mensen die zich afvragen hoe kan ik het beste afvallen, dan krijg je 1001 antwoorden. Het is niet het dieet alleen wat je moet volgen maar je eetgewoontes moet je veranderen/bijschaven, zo ook met jou probleem. Verander je levensstijl. Hoe te beginnen, je erkent je probleem, nu nog herkennen. Je moet wel over een 'goeie wil' beschikken, anders valt elk plan/goede raad in duigen. Wellicht kun je dit niet op eigen houtje, vraag advies/raad bij mensen die hierin gespecialiseerd zijn. Succes en een 'fit 2011'...

Bespeur ik hier een vicieuze cirkel? Volgens mij ben je voornamelijk te moe doordat je last hebt van slapeloosheid. En juist in deze slapeloosheid bespeur ik een vicieuze cirkel: je bent al bang dat je niet kunt slapen en je daardoor al te moe bent als je opstaat. Hiermee spreek je al voor jezelf een verwachting uit welke dan ook uit zal komen. Je verwacht dat je moe zal zijn in de ochtend omdat je weer eens niet geslapen hebt. En wat gebeurt er dan: je slaapt niet! En sterker nog je hebt vaak helemaal geen ZIN om te gaan slapen. Alleen maar door die ene wens en verwachting die uitspreekt. Deze mentale vicieuze cirkel kan je doorbreken door te leren omgaan met negatieve gedachten. En in dit geval speciaal de negatieve gedachten die je hebt VOOR het slapengaan. Gedachten kun je onder controle krijgen door in eerste instantie in te zien dat je gedachten negatief zijn. Dat is de eerste stap waarna een keuze kunt maken of je die gedachten negatief wilt houden, of je die wilt ombuigen naar een positieve gedachten. En een positieve gedachte is voor het slapengaan bijvoorbeeld: ik ga heerlijk slapen en morgen ben ik weer fit en helder. Ik raad je aan om te gaan mediteren, want met mediteren leert hier hoe je het beste met je gedachten om kunt gaan. Een vicieuze cirkel zal niet van de ene op de andere dag opgelost zijn. Het zal minimaal een paar weken duren voordat je daar uit kunnen komen. Maar als je nu begint zal dat over een paar weken al een heel stuk beter gaan. Toegevoegd na 1 minuut: en verwachtingen uitspreken kan jij heel erg goed: "Kans is klein dat jullie me kunnen helpen, maar toch proberen:)" Misschien is het verstandig om eens een boek te lezen of een film te zien: the secret!

Je vitamine tekort kan voor vermoeidheidsklachten leiden. Dus doe daar eerst iets aan. Neem vitamine D preparaten. Bij de drogist en de apotheek hebben ze daar heel betaalbare en goedwerkende oplossingen voor. Dat is voor korte termijn. Ga meer naar buiten. Een vitamine D gebrek komt meestal doordat je weinig of niet buiten komt. Je hebt een mooie hobby. Fotografie kan je goed combineren met buiten zijn. Je hoeft echt niet ver weg. Iedereen heeft in zijn/haar omgeving genoeg wat de moeite waard is om een plaatje van te maken. Je moet het alleen leren zien. Kijk eens in jouw straat naar situaties die leuk, bijzonder of mooi zijn. Een portiek, een boom, een plant ja zelf vuilnis kan de moeite van een plaatje waard zijn. Loop eens een blokje om en kijk of je daar wat kan vinden. Het hoeft allemaal geen uren te duren. Iedere dag 10 minuten of een kwartier is meer waard dan één dag per week een uur. Maak het voor jezelf leuk om naar buiten te gaan. Doe dit ook wanneer het koud is. De sneeuw geeft iedere plek iets aparts. Neem nadat je buiten bent geweest een lekkere kop thee of warme melk. Koffie zou ik in jouw geval even laten staan. Ik begrijp dat je bij je ouders woont. Ga eens met je moeder of vader mee wanneer ze boodschappen gaan doen. Kijk eens rustig in de winkel rond en kijk of je nieuwe dingen kan ontdekken. kijk ook eens of je iets anders kan vinden dan chocola. Dat chocola je een goed gevoel geeft komt omdat er stoffen in zitten die je lichaam prikkelen om hormonen vrij te maken die ook door verliefdheid vrij komen. Maar ook wanneer je verliefd bent kan het zijn dat je niet goed slaapt door te veel emoties. Dat kan ook met chocolade zo zijn. Het allerbelangrijkste is wees aardig voor jezelf. Bedenk andere dingen waarmee jij jezelf kan verwennen in plaats van die chocola. Veel sterkte. Ik weet dat je je leven kan veranderen. Geloof in jezelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100