Je kunt je karakter niet veranderen,
maar wel je levenshouding.
Hoe je je wenst te gedragen.
Hoe je wenst over te komen.

Je kunt jezelf wel van een druk en extravert tiepje
in een ingetogen stille persoon veranderen.
Dat kom je zo over.
De vraag is of je jezelf daarmee wel een dienst bewijst.

Maar als je niet tevreden bent over jezelf
dan kan je daar zelf wel heel veel aan doen,
natuurlijk. Niet makkelijk, maar het kan wel.

Een beetje aanpassen aan je omgeving,
als en wanneer en waar dat nodig is,
dat is al heel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat mooi, het lijkt wel een gedicht!

Andere antwoorden (5)

Echt veranderen zal moeilijk zijn, je kunt alleen proberen het wat te versterken of af te zwakken, ofwel onder controle te houden
anneliez
13 jaar geleden
Zoiets doen de meeste mensen niet gewoon zomaar even.
Het is mogelijk om je karakter te veranderen, maar dat is vaak nog moeilijker dan stoppen met roken, om maar iets te noemen.

Er bestaan overigens wel mensen die hun karakter te pas en te onpas wijzigen, maar dat betreft veelal oplichters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je karakter is je inborst, je natuur, zo ben je vanaf je geboorte ingesteld. De natuur kan je niet veranderen, kijk maar naar rashonden. Een Duitse herder zal je bijv. altijd van achteren aanvallen, dit is nl. inherent aan het ras. je kunt hem trainen, dan zal hij het afleren maar het kan altijd de kop weer opsteken want garantie geven doet niemand. Zo is het ook met de mens, je natuur verander je nooit. Je kunt er wel aan werken , ook een vorm van training dus, maar de ware aard blijft op de achtergrond sluimeren en kan ineens de kop weer opsteken.
amc
13 jaar geleden
Je kunt je karakter niet veranderen. Alleen je gedrag. Hierdoor verandert wel de wijze waarop je omgeving tegen je aankijkt. Je karakter zal echter vroeg of laat tóch in zijn ware aard naar boven komen. Je gedrag kun je inderdaad veranderen wanneer je wilt. Meestal moeten mensen een paar keer in dezelfde valkuil gestapt hebben, voordat ze besluiten om iets te veranderen. En zelfs dan schijnt het echt heel moeilijk te zijn. Dat komt doordat ieder mens een zgn. 'blinde vlek' heeft; het onvermogen om bepaalde karaktereigenschappen en/of gewoonten van zichzelf te zien zoals je die bij een ander ziet. Die blinde vlek is bij de één groter dan bij de ander. Het kost altijd veel moeite om een blinde vlek van jezelf te ontdekken, en deze aan te pakken. Het kan wel, maar niet zo simpel als je het nu stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenschappen die tot de Big Five behoren zijn moeilijk te veranderen