Als ik geen melk/yoghurt/kwark (zuiveldranken) kan ik dan een vitamine b12 tekort krijgen?

Ik heb een zeer stressvolle tijd achter de rug. Daar kwam de hitte van de afgelopen dagen nog bovenop. Ik denk dat ik wel oke slaap, maar ik blijf me erg moe voelen. Ik lees op een site dat als je veel stress ervaart, je lichaam meer gebruik maakt van de aanwezige vitaminen in je lichaam (waaronder b12), en dat een stressvolle periode wel is voor een tekort kan zorgen omdat dan de lichaamseigen voorraad word opgemaakt.
Nu is het zo dat ik al heel lang (meer dan een haf jaar) geen melk drink en geen yoghurt/ kwark etc. Gewoon omdat ik er niet dol op ben en mijn prikkelbare darm daar soms van opspeelt. Ik eet bijna bij elke lunch 2 plakken kaas en vleeswaren, zo nu en dan een ei, en zo nu en dan vlees bij het avondeten, maar niet per se elke dag.
Kan ik met dit eetpatroon mezelf een tekort aan b12 bezorgen?
note: Ik heb in het verleden toen ik vegetarisch at al is eerder een tekort opgelopen, nooit bewezen vanuit bloedonderzoek, maar toen was is ik onverklaarbaar moe, n met het slikken van multivitaminen ging het beter.

2.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Wees pragmatisch; eet elke dag een ei oen/of koop een supplement (liefst geen cyanocobalamine maar hydroxocobalamine, wordt beter opgenomen)

Antwoorden (1)

Het niet drinken van zuiveldrank betekent niet dat automatisch dat je een B12-tekort krijgt. Een volwassene heeft dagelijks 2,8 microgram B12 nodig om gezond te blijven.
Voorbeelden:
1 stukje rundvlees (gaar, 75 gram): 1,6 microgram
1 stukje varkensvlees (gaar, 75 gram): 0,3 microgram
1 stukje zalm (gaar, 100 gram): 4,0 microgram
1 ei (50 gram): 0,8 microgram
Volgens de Gezondheidsraad ontstaat bij de gebruikelijke westerse voeding slechts zelden een tekort aan vitamine B12 in het lichaam, mede omdat het lichaam vitamine B12 kan opslaan.
Of jij een tekort hebt, hangt af van de exacte hoeveelheden B12-bevattende producten die je consumeert. Met behulp van deze tabel kun je dat uitrekenen:
https://www.dietitians.ca/getattachment/45413d68-0639-4ad6-8de6-10eb97556e5f/Factsheet-Food-Sources-of-Vitamin-B12.pdf.aspx
SimonV