Wat kun je doen tegen zweten na het fietsen naar werk of andere gelegenheden?

Toegevoegd na 8 uur:
Wat je er tegen kunt doen, niet wat je er na kunt doen.

Droge kleren, douchen etc snap ik allemaal wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Langzamer fietsen Betere conditie opbouwen Luchtigere kleding Aan het einde als je 5 minuten fietsen weg bent op halve kracht 'uitfietsen'

Naast het antwoord van Jelle zou ik in je tas een schoon t-shirt, deodorant en verfrissingsdoekjes meenemen.

als je veel zweet kan je het beste ook even een shirt meenemen,. dat je eerst op de fiets even een ander ding aanhebt

Je hebt al veel nuttige tips staan. verder zou ik zorgen voor kleding die ademt. Alleen katoen , linnen of viscose bijvoorbeeld. Geen polyamide, nylon of andere ' zweet' stof. Dat scheelt enorm. En geen dikke truien maar zonodig laagjes over elkaar, zodat je makkelijk iets af kunt pellen.

De tijd nemen, ik ken het probleem en fiets het laatste gedeelte een stuk rustiger. Verder zorg ik dat ik op tijd vertrek zodat ik of even kan bijkomen danwel de tijd heb om een korte douche te nemen. Op het werk hangt altijd nog een droog setje kleding, handig als het regenpak is vergeten, danwel om toch ff een fris shirt aan te kunnen trekken. Overigens scheelde het mij bij enorm om een goede fiets (versnellingen en afstelling zadel/stuur) aan te schaffen

dit is een dure oplossing maar gegarandeerd,heb er zelf een,neem een elekriche,je komt zonder inspanning toch redelijk snel vooruit,echt ongelovelijk makkelijk,en zonder te zweten

Bronnen:
eigen ondervinding

Je kan gebruik maken van Odorex Extra Dry. Dat is een middeltje dat je voor het slapen op je oksels moet smeren (1 a 2 keer per week), waardoor je de hele dag minder zweet (dus ook met fietsen). Werkt echt! te koop bij Kruidvat, Trekpleister, Etos, etc. Prijs afhankelijk van soort: depper, spray, vloeibaar. Maar blijft onder de 5 euro. Verder zijn er ook okselpads te koop bij dezelfde winkels, schijnt ook te helpen.

Vragen of je daar even mag douchen. Schone bepakking en verzorgingsproducten als deo en douchegel oid.meenemen. Toegevoegd na 4 uur: Zweten komt voort uit het feit dat je zoveel energie produceert, dat je vocht moet verdampen om je lichaamstemperatuur niet op te laten lopen. Je spieren gebruiken ongeveer 10% van het totaal. Derhalve zit je met het punt dat die pakweg 250 Watt die je bij elkaar trapt je veel meer vermogen kost. Tegen zweten kun je maar twee dingen doen, betere koeling op het moment zelf (het opwekken van rijwind is er een van) of je energieafgifte reduceren. Met allerhande andere ingrepen bereik je wel symptoom bestrijding maar los je de oorzaak niet op. Dus is de enige andere methode je energieafgifte reduceren tot een niveau dat je niet veel HOEFT te zweten omdat de warmte afgifte voldoende is om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Een van de dingen is energierijke voeding te gebruiken die met weinig moeite om te zetten is in energie. Veel voedingstoffen vergen veel werk van maag darmen leren en nieren. je lever en je nieren gebruiken bij moeilijk verteerbaar voedsel met veel afvalstoffen ongeveer DE HELFT van de totaal te genereren energie. Koolhydraten zijn gemakkelijker om te zetten in energie dan vet en vet is gemakkelijker om te zetten dan eiwitten. Hier laat ik de aanlevering van bouwstoffen (vitaminen, mineralen , aminozuren etc) even buiten beschouwing. Dus zal ook een energierijke maar makkelijk te verteren maaltijd het zweten kunnen reduceren bij dezelfde inspanning. Dus of veel langzamer fietsen (eerder van huis) of wat langzamer fietsen en energiebronnen (voedsel) gebruiken die met minder verlies zijn om te zetten ( daarom zijn pasta's bij sporters populair) of fietsen met trapondersteuning gebruiken (dat zal je als sportieveling vast niet willen, ze werken ook maar tot 20-25 KM/H en maken de fiets flink zwaarder. Uit deze groep maatregelen zul je een voor jou werkend optimum moeten kiezen. Het behoeft geen betoog dat ik prestatieverhogende middelen buiten dit verhaal wil houden, deze hebben op het zweten overigens ook vrijwel altijd een ongunstige invloed. Wel is een stevige inname van water dubbel gunstig, afkoeling door het drinken en goed tegen uitdroging. Tegen ontzouting werken isotone frisdranken die vaak ook vrij veel glucose kunnen bevatten wat sterke voor- en nadelen kan hebben. Je ziet, eenvoudig is het niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100