Hoe kan je aan een slaap kussen zien of deze aan vervanging toe is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jij er lekker op slaapt zou ik er niets aan veranderen. Een nieuw kussen is vaak behoorlijk wennen.

Antwoorden (6)

als het kussen niet meer goed veert, en in de positie blijft, op het moment dat de druk er af is gehaald, dan is het kussen aan vervanging toe.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Dat zou je kunnen zien aan het feit dat hij smoezelig is geworden of te dun.
Maar het beste kun je weten door er op te gaan liggen.
Voelen is beter dan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kussen plat is, ook als je erop gaat liggen. Als je letterlijk de matras zowat kunt voelen als je op het kussen ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kussen van veren of dons is heel makkelijk zelf te testen. Leg het kussen op uw hand. Wanneer de hoeken naar beneden hangen, heeft het waarschijnlijk geen fut meer. Blijft het mooi z'n vorm behouden, dan heeft de vulling nog voldoende vulkracht.

Een kussen gevuld met synthetisch materiaal kunt u ook eenvoudig testen: leg het op een plat vlak en vouw het dubbel. Leg een gewicht van 250 gram op het dubbelgevouwen kussen (bijvoorbeeld een tennisschoen). Een goed kussen 'gooit' de schoen eraf en komt terug in de oude vorm. Een uitgewerkt kussen zal gevouwen blijven.

Een goed veren kussen moet ongeveer vijf tot zes jaar mee kunnen. Een latex of dons kussen gaat circa vier tot vijf jaar mee. Denk bij een synthetisch kussen aan twee tot vier jaar. Ook door transpiratie en vochtverlies heeft het hoofdkussen een beperkte levensduur. Vanuit hygiënisch oogpunt is het verstandig om het kussen regelmatig te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is voor iedereen verschillend, de een wil een dikke kussen eeen andere een dunne, Ik denk als hij kapot is en stinkt en vol met vlekken zit word het tijd hem te vervangen. Maar zolang een kussen lekker ligt en je slaap er lekker op hoef je hem niet te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal kun je niet zien of een slaapkussen aan vervanging toe is. Het heeft wel een beetje te maken hoe je het slaapkussen behandeld hebt. Af en toe in de wasdroger op de stand`luchten`(met b.v. een wasdrogerdoekje, 20 minuten) is een optie om je kussen lekker fris te houden.
Wanneer je geen wasdroger hebt, even een dagje laten buiten laten liggen.