Als je iets ruikt bijv. geur van uitlaatgassen betekent dat dan ook dat je het meteen binnen krijgt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

in wezen ben je het al aan het inademen voor dat je het ruikt .
antwoord op je vraag is dus ja .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het reukzintuig zit diep en hoog in de neusholten. Ingeademde lucht gaat via de neusholten en komt daarna via de luchtpijp naar de longen. Het is dus heel waarschijnlijk dat u de lucht en uitlaatgassen ook in de longen krijgt, tenzij u natuurlijk de lucht tot de neusholten laat komen en het daarna weer uitblaast. Dit vraagt om een bewuste handeling, terwijl het proeven van geuren meestal onbewust gebeurt tijdens het normale ademen. Meest waarschijnlijke is dus, dat u deze gassen gewoon helemaal inademt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat klopt. Het omgekeerde is echter ook waar. Als je niets ruikt kan je toch uitlaatgassen binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ruiken en dus waarnemen betekent dat je aan het inademen bent. Ik zou bijna zeggen wees blij dat je het ruikt omdat je er dan mogelijk iets aan kan doen. Fijnstof ruik je niet, maar het is er bijvoorbeeld wel en dus vele malen gevaarlijker omdat je het zelf niet door hebt.