Wat is de beste, liefst natuurlijke remedie tegen opvliegers?

Met uitleg van persoonlijke ervaring waarom het goed werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Fyto-oestrogenen zijn plantaardige hormonen die het aantal opvliegers of de hevigheid ervan verminderen. Ze komen van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen. Aziatische vrouwen hebben nauwelijks last van opvliegers. Dit komt waarschijnlijk doordat hun voeding rijk is aan deze plantaardige hormonen.
Ze komen voor in de volgende voedingsmiddelen:

•Sojaproducten: Je kunt bij De Tuinen bijv. overgangstabletten kopen op basis van sojo.
•Bepaalde noten en zaden, zoals amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad
•Peulvruchten zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen
•Graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge
•Planten zoals de rode klaver en de luzerne.
Naast fyto-oestrogenen bestaan er nog meer voedingsmiddelen die een gunstige werking hebben op opvliegers:

•Fruit, zoals appels, perzikken, peren en mango's
•Groenten zoals broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten
•Aardappels
•Vetten en oliën zoals roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
•Zuivelproducten zoals bioyoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark
•Eieren
•Vis zoals makreel, haring, paling, sprot en bokking
•Zoetstoffen zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop

Dit zijn natuurlijk geen wondermiddelen.
Maar he zijn allemaal dingen die in mijn eetpatroon passen en ik ben heel goed door de overgang heen gekomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Praktisch gezien:
Zorg dat je altijd een fris droog hemdje bij je hebt en een mini-deo in je tas.
Daar heb ik al heel vaak veel plezier van gehad.
FF lekker opfrissen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Munt is bekend om zijn verkoelende effect, dus doe waar het even kan verse munt door salades. Drink pepermuntthee of doe wat etherische pepermuntolie in het badwater.

Salie staat bekend als het kruid van de ouderdom. Maak een versterkende saliewijn van een handvol vers salieblad dat u minstens twee weken in een fles goede witte wijn laat trekken. Zoet hem met honig en laat hem nog een week staan. Zeef de wijn door een doek en giet hem in flessen. Een glas voor de lunch en het avondeten werkt uiterst heilzaam.

Een ander goed tonicum voor de menopauze bestaat uit bladeren van komkomerkruid, citroenmelisse, framboos en weegbree en zuringwortel. Week de kruiden in heet water en drink de vloeistof verspreid over de dag om u helemaal op te peppen.

Selenium, als onderdeel van een goed anti-oxidantensupplement, kan opvliegers en nachtelijk zweten verminderen, net als vitamine C.

Mijn moeder gebruikte selenium en het hielp bij haar erg goed. Maar een vriendin van mijn moeder dronk veel muntthee tijdens een opvlieger en daar ging het sneller van weg. Dus ik denk dat het bij iedereen verschillend is wat het beste helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lauwe douche, frisse lucht, de zinnen verzetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh,,lees graag uitleg over persoonlijke ervaring. Nou dat was persoonlijke ervaring dus;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste remedie, is om de opvliegers goed door en door te ervaren.
Nu zal je waarschijnlijk het erg vervelend vinden en staat je gedachten voornamelijk op: nee, niet nu, ga weg...

Maar onderzoek en observeer waar je vliegers begint, hoe het zich verspreidt en hoe het je lichaam weer verlaat. Wanneer is het warm, wanneer wordt het koel, wat gaat er aan vooraf.
Vaak zijn vliegers toch een emotionele stress, een gebeurtenis vooraf.

Leer je vliegers kennen, en je zult het niet meer als een enorme last ervaren. Soms zul je er waarschijnlijk enorm blij om zijn, omdat je een hele tijd ervoor ontzettend koud hebt gehad.

Ik heb geen ervaring hoor, ben van het andere geslacht. Maar ik heb mijn voormalige vriendin wel ermee geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moi zorgvuldig antwoord gdano! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi.. sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou sorry hoor, maar dat zie ik toch niet zitten als
ik aan het werk ben, hoe dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die rooie kop en dat zweten krijg je er ook niet mee weg. Midden in een vergadering bijvoorbeeld.
Ik ben de rust en de meditatie zelf, maar soms
komt dat niet echt uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan me voorstellen momo, dat tijdens een vergadering zo'n benadering als gdano aanreikt niet echt uitkomt op dat moment. misschien wel op momenten dat je er méér aandacht aan kunt schenken? ik heb zelf ook op-vliegers en behandel ze als voorbijdrijvende wolken, zo heb ik er het minst hinder van. lastig is het, maar van voorbijgaande aard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het al allemaal achter de rug.
En natuurlijk werkt het tegen je als je er zo vreselijk druk om maakt.
Maar er rustig voor gaan zitten, dat kan niet iedereen.
Het is ook niet een remedie tegen....zoals gevraagd.
Opvliegers duren maar kort gelukkig en ik heb ze inmiddels geaccepteerd. Ik heb er alleen `s avonds wel eens last van, maar lig niet in bed te zweten, zoals mijn moeder had, die was echt kletsnat en bij haar hielpen toen alleen hormoonpreparaten. Ik heb dus in dat opzicht geluk, want ik mag geen hormonen slikken, mijn lever reageert daar op. Als ik zo`n opvlieger voel, ga ik bewust ontspannen en concentreer me op mijn ademhaling. Leg mijn handen op mijn onderbuik,en adem naar mijn handen toe, je zet dus je buik uit bij het inademen. Ik adem dus in met mijn neus. Bij het uitademen laat je de lucht zacht blazend weer uit je buik komen. Adem langzaam en diep in en uit. Door je op je ademhaling te concentreren vergeet je als het ware je opvlieger en is hij zo weer voorbij. Je wordt ook nog eens ontspannen. Mij helpt dit prima en heb er dan ook eigenlijk geen last van.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik heb ze gewoon verduurd, me er niet aan geergerd, en ik gaf uitleg waarom ik zo rood en zweterig werd.

Sommige vrouwen hebben het extreem erg. S nachts onder de douche moeten en zich totaal moeten verschonen. Als je het niet meer kunt uithouden, is het moment gekomen om het als een ziekte te zien en de dokter te laten ondersteunen met hormoontabletjes.

Verder hoort het er gewoon bij, en moeten we er even doorheen (bij sommige vrouwen duurt het jaren).