Er zit een ruwe plek op mijn voet, de jeukte net ook een beetje en nu blijkt deze aardig rood te zijn, wat kan het zijn?

De ruwe plek zit er al twee weken, het rode was me nog niet eerder opgevallen. Ik kijk ook niet zo heel vaak grondig naar mijn voet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

het lijkt wel netelroos
het is een allergische reactie
in veel gevallen gaat het weer vanzelf weg
voor alle zekerheid het toch even bij de huisarts laten zien

Toegevoegd na 1 uur:
Het kan ook wondroos zijn
Wondroos ontstaat als er bacteriën door de beschadigde huid heen komen. Daarvoor is een heel klein wondje al genoeg. Natuurlijk kan wondroos ook bij een grotere wond ontstaan, zoals bij een open been. Soms komen bacteriën via een wondje aan uw teen uw lichaam binnen, waarna in het onderbeen wondroos ontstaat. Dan zit de wondroos dus niet direct rond het wondje. De bacteriën die wondroos meestal veroorzaken heten streptokokken of stafylokokken. Heeft u dikke enkels door ophoping van vocht in de onderbenen? Dan is de kans dat u wondroos krijgt groter. Vooral mensen met diabetes of hartfalen kunnen van wondroos erg ziek worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai dat zou het ook nog wel eens kunnen zijn. Me enkels zijn best opgezwollen ja

Andere antwoorden (2)

Kan irritatie zijn van het een of ander, een insecten beet een extra droege plek van je huid, exceem.
Maar houd je er last van dan is toch alleen de huisarts degene die kan bepalen wat het is.

Toegevoegd na 42 seconden:
droege = droge
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee weken is vrij lang.

Het kan natuurlijk liggen aan de hitte, waardoor je meer zweet - ook aan je voeten. Extra zweet in dichte schoenen kan irritatie opleveren.

Als het dat is, gaat het weg zodra de hitte voorbij is, of zodra je open schoenen gaat dragen.

Het kan ook om een schimmel gaan, of om exzeem, of om een combinatie van die twee. Die gaan vaak niet spontaan over; zeker als het een schimmel betreft, gaat die niet vanzelf weg.

Ik zou zeggen: houd het nog een weekje in de gaten. Wanneer het niet vermindert, dan naar de huisarts. Huidschimmels zijn goed te behandelen, dus er is geen directe haast bij en je hoeft je geen zorgen te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stelt me weer gerust :) Dan wacht ik nog wel een weekje