geprikt en onder de bultjes

ik ben vanmiddag geprikt door een vaag beestje ( 3 x zo groot als een mug en een hele lange angel of steekding ) en daar heb ik een soort muggenbult de bult is alleen langwerpig en jeukt niet...maar me benen zitten onder de rooie bultjes en het wordt steeds meer ( ben net weer geprikt kreeg ik de bloed bij )
wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vermoedelijk een daas, oftewel paardenvlieg. Dazen zijn de beruchte roofvliegen die bij warm, zwoel weer gemeen kunnen steken. De volwassen wijfjes zijn erg bloeddorstig en zuigen bloed bij grote zoogdieren zoals koeien, paarden en mensen. Ze hebben eiwitrijk voedsel nodig voor de ontwikkeling van de eieren in het achterlijf. De mannetjes eten nectar.
Iedereen reageert verschillend op een steek. De zwelling kan klein zijn en van vrij korte duur. Maar er zijn ook mensen die heftig reageren en grote zwellingen krijgen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk meteen aan een paardenvlieg... maar geen idee natuurlijk.

Ik zou morgen even een afspraak maken met je huisarts, die kunnen dat veel beter inschatten dan wij dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel een daas (paardenvlieg) zijn geweest.
De beet kan besmetting opleveren.
Zie bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk ook een daas. Je kan proberen je bultjes met wat azijn te deppen, om de irritatie te verlichten.
Als je bultjes langzaam meer opzwellen, neem dan een anti-histamine product wat een allergische reactie tegen kan gaan. Verkrijgbaar bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk inderdaad een daas of een horzel (de laatste is beetje driehoekig van vorm)

Hou het goed in de gaten, meestal trekt het, net als een gewone muggenbeet, weg.
Maar het kan gaan infecteren, als je het niet vertrouwd, ga gewoon naar je huisarts.
Beter een keer voor niks naar die man, dan een keer te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horzels bijten geen mensen, want die steken om eitjes (in vlees) te leggen. Dat doen ze wel bij koeien en dergelijke, niet bij mensen.
Wat mensen vaak een horzel noemen is bijna altijd een daas (zeker als er schapen of ander vee in de buurt zijn/is) en soms een andere steekvlieg.
Als je het sowieso niet vertrouwd zal ik als ik jou was de huisarts even bellen.