Hoe overwin ik dit:

Ik heb een aparte vorm van "smetvrees". Als je het zo wilt noemen... ik denk niet dat dat het echt is maargoed.

Hoe leg ik dat uit... ik heb bijv. dat als bepaalde mensen langslopen/naast me zitten terwijl ik een broodje eet ik het broodje niet meer op kan eten. Of als bepaalde personen naar de wc zijn geweest ik er niet meer op durf.
Ik vind het al vervelend als ze me (per ongeluk) aanraken.

En het heeft verder niets met die personen zelf te maken, het kunnen goede vriendinnen zijn met wie ik verder een hele goede band heb, of mensen die ik verder niet ken. Het zijn vaak ook niet speciaal vieze mensen, ik VIND het gewoon vies zonder goede reden. Bij anderen heb ik hier weer helemaal geen last van.

Ik ben ook niet bang voor bacteriën of ziektes dus zal het geen smetvrees zijn.
Ik wil me er vaak echt graag overheen zetten want ik kwets er serieus mensen mee, maar het lukt me niet en het wordt steeds erger. Als die mensen maar naar mijn bord eten wijzen kan ik het al niet meer opeten.

Hebben meer mensen dit en hoe los ik dat op?
Groetjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er zijn in het algemeen wel methodes om van dit soort irrationele angsten af te komen. Het voornaamste is te beseffen dat uw angst niet reëel is (dat doet u al) en langzaam uzelf onder controle krijgen.

Lukt u dit niet en hebt u hier last van... ga langs uw huisarts. Dat is geen schande en een beetje professionele hulp kan heel goed helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kunnen je klachten snel opgelost worden?
Door het wegnemen van de verstoringen in je energiesysteem wordt je energiesysteem weer in balans gebracht.

Wanneer dit heeft plaatsgevonden, dan is de emotionele lading van de gebeurtenis of situatie als het ware opgelost. De herinnering is nog aanwezig; maar de (emotionele) lading is verdwenen.

Wetenschappelijk bewezen
Kennis over de energiebanen van het lichaam bestaat in het Verre Oosten al duizenden jaren. Deze kennis wordt onder andere gebruikt bij acupunctuur. In het Westen heeft de wetenschap zich hier tot voor kort niet intensief mee bezig gehouden.

In de psychologie is inmiddels een geheel nieuwe richting ontstaan. Deze richting, Energy Psychologie, biedt revolutionaire mogelijkheden voor het oplossen van emotionele klachten en vele lichamelijke klachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vrees, of liever afkeer, is van psychische aard, al heb
je duidelijk een fysieke afkeer van bepaalde mensen.
Dit komt veel vaker voor ; ik verwacht zelfs dat vrijwel iedereen wel iemand kent waarbij de keel op slot gaat, terwijl de betreffende persoon daar niet noodzakelijk ongewassen en onverzorgd voor hoeft te zijn.
Vroeger, toen ik nog thuis woonde met veel broers en zussen, maar ook later, toen ik zelf een gezin had, waren er aan ' tafel' diverse namen taboe. Omdat daar ook nieuwe mensen bij konden komen, gebeurde het soms dat iemand, na het horen van een bepaalde naam de hand op stak. " Stop..ander onderwerp, anders lust ik mijn eten niet meer." Ook ik had er regelmatig last van. Ik had het vroeger vooral met ernstig gehandicapte mensen. En niet eens alleen vanwege kwijl en dergelijk. Ik werd gewoon helemaal naar van de aanblik. Een treurigheid die letterlijk alles op slot zette, overviel me dan.
Pas toen mijn eigen kind na een fataal ongeluk langdurig in een revalidatiecentrum verbleef, ben ik dat snel en helemaal kwijtgeraakt.
Volgens mij is het goed , om dit allemaal niet hardop tegen die bewuste mensen te zeggen. Wat schiet je ermee op. Je weet zelf niet eens wat je precies zo laat huiveren.
Ik heb gemerkt dat het trouwens minder wordt als je zelf ouder wordt. Het lost zichzelf wel op.
Ik zou ook niet weten welk soort hulp je hier voor zou kunnen krijgen. Niemand kan precies zeggen waarom je die gevoelens hebt dus kun je ook geen methode aangereikt krijgen om ze te beheersen, lijkt me.