Stel als je moet 'rennen voor je leven' zou je dan werkelijk harder kunnen rennen dan normaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Absoluut. Door adrenaline komen er onvermoede krachten vrij.
"Het vrijkomen van adrenaline maakt ook deel uit van de vecht- of vluchtreactie. In geval van gevaar is dat heel nuttig, door te vechten of te vluchten heb je immers meer kans om te overleven, dan als je in plaats daarvan het gevaar zonder weerstand tracht te trotseren. Ook stijgt de bloeddruk door perifere vaatvernauwing en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd. Ook wordt het gevoel van tijd beïnvloed: gebeurtenissen lijken trager te verlopen waardoor iemand sneller kan reageren."
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrenaline)

Ik moet hierbij altijd denken aan wat een vriend van me tijdens een wandelsafari in Afrika is overkomen.
Ze kwamen een niet al te vriendelijk uitziende buffel tegen, een diersoort dat meerdere doden per jaar op zijn geweten heeft in Afrika. Dat was de kennis die hij had, hij is absoluut niet lenig, maar zat in no-time in een boom. Nadien weet hij niet hoe hij ooit in de boom is gekomen, maar op het noodzakelijke moment lukte het hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja hoor, harder en langer... Je kunt dan doorgaan totdat je bijna sterft eraan, want wat heb je te verliezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in crisissituaties is de mens tot meer in staat dan in alledaagse situaties.
Antoni
14 jaar geleden
Ja, klopt. Komt door de adrenaline die door je lichaam stroomt. Je hebt daardoor meer kracht, uithoudingsvermogen en je voelt geen pijn. Daardoor kun je dus meer dan anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Dat is ook in andere situaties zo. Er zijn genoeg voorbeelden bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja harder dan de snelste hazewind hond en zeker sneller dan een dopingatleet, want die sterft met terugwerkende krcht. Neem Marion Jones.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , maar relativeer maar dat harder : is dat 5 km per uur of 2 km per uur sneller en hoelang hou je dit vol? Angst kan ook immobiliseren , dus het omgekeerde van het vluchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het is net als onderwater, als je in een levenswagende situatie komt onder water, kan je je adem heel lang in houden. bij rennen denk je: Als ik nu niet ren, ga ik dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In doodsangst kun je reserves aanspreken waar je normaliter niet 'bij kunt'.
Je kunt deze reserves ook aanspreken met doping. Daarom is het voorgekomen dat wielrenners dood van hun fiets vielen.
14 jaar geleden
Ja, doordat er dan verschillende stoffen in je lichaam vrij komen ben je in staat betere prestaties te leveren dan in normale omstandigheden. Volgens mij heeft oa adrenaline daarmee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat niet altijd zo is.
Stel je bent wereldkampioen op de 100 meter.
Die persoon zit tijdens zo'n wedstrijd ook vol met adrealine. Zal denk ik niets uitmaken of er een leeuw achter hem aanzit. Hij/zij kan gewoon niet harder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in noodsituaties krijgt de mens de beschikking over verborgen oerkrachten. Zo worden we sterker of kunnen ineens veel verder en harder rennen dan normaal.

Om het lichaam te transformeren in een soort Hulk, komen er stoffen vrij (cortisol, (nor)adrenaline), de longen gaan zich anders gedragen, het hart zal sneller pompen en de maag, lever en zweetklieren worden direct geactiveerd.

Hetzelfde effect kun je ook krijgen als bijvoorbeeld jouw partner of kind in levensgevaar is. Er zijn echter ook mensen die dichtslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk, als je jezelf uit een levensbedreigende situatie moet redden, doet je lichaam er alles aan dat te doen. Er word adrenaline aangemaakt en je kan je spieren toch "opgebruiken", je gaat toch dood.