Een vriendin van mij heeft al een hele tijd last van nachtmerries en slecht slapen. Kan je hier iets aan doen?

Tegen haar ouders zeggen heeft niet veel zin, want die zeggen dat ze zich aansteld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde. Normaal droom ik veel, maar sinds de hitte vooral nachtmerries. Misschien komt het ook door de warmte 's nachts.
Misschien een ventilator?

Antwoorden (9)

Ze kan met een vertrouwenspersoon praten. Waarschijnlijk heeft ze bepaalde zorgen die ze niet kwijt raakt, en haar 's nachts bezig houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij worden nachtmerries veroorzaakt doordat ik de dag(en) daarvoor te veel indrukken heb opgedaan. Mijn hoofd loopt dan over en 's nachts gaan mijn dromen een eigen leven lijden.

Wellicht moet je vriendin even een stapje terug doen, als ze heel erg druk is de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak werken ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan kalmerend, ook voor de geest. Hierdoor kunnen de nachtmerries in intensiteit afnemen of geheel verdwijnen. (Link met ontspanningsoefeningen toegevoegd bij "Bron".

Er zijn ook behandelingen, meestal in de trend van het wakend herhalen van de droom. Dit heeft als resultaat dat de droom bekend wordt en daardoor 's nachts minder impact heeft. Een andere aanpak is om tijdens dit herhalen van de droom expliciet aan andere eindes wordt gedacht (positiever). Nog een aanpak is het stimuleren van lucid dreaming. Een lucid dream is een droom waarin de dromer zich bewust is van het dromen, en daardoor controle krijgt over de droomwereld. Deskundigen kunnen hierbij helpen om een begin te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Nachtmerries in combinatie met slecht slapen, daar doe je niks aan. Althans, als je je niet wilt laten verdoven met agressieve, verslavende slaapmiddelen. Dit is kunstmatig en destructief.
Nachtmerries zijn afschuwelijk (ik weet er alles van) maar ze bieden onverwerkte kwesties in de geest wel ruimte voor verwerking.
Wat die ouders betreft: negeren. Het kan zijn dat ze e.e.a. echt als aanstellen ervaren en ook daar doe je niks aan.
Als de slapeloosheid echt een belemmering wordt voor dagelijks functioneren, is een doktersadvies welkom. Anders gewoon maar uitzieken.

Ik heb het voorbeeld van een vrouw die ik beroepshalve goed ken. Deze vrouw had perioden, dat ze elke nacht nachtmerries had, waarin er iets verschrikkelijks gebeurde met haar dochtertje en/of haar moeder. Bijna altijd was er water in het spel. En in alle gevallen was het door haar, dat de moeder en de baby (ook toen de dochter al pakweg 20 was, ging het steeds om haar babytijd) niet gered konden worden. (sleutel kwijt, vergeten voedsel te halen, kraan vergeten af te sluiten, zwemvesten vergeten .. zoiets)
Die afschuwelijke dromen zorgden dat ze na ontwaken niet meer in durfde te slapen (herhaling/voortzetting droom) en dus maar naar beneden ging.

Ze ging ervan uit dat deze dromen nooit zouden overgaan. Ze hebben ongeveer 15 jaar geduurd.
Nadat de dochter zelf haar eerste kindje had, bleven de dromen weg.
Merkwaardig genoeg ook niets meer over haar moeder.

Ik heb er geen behoefte aan e.e.a. te analyseren want gissen is missen, maar heb hier wel van geleerd, dat het leven en de ontwikkelingen daarin vaak zelf genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het bij jouw vriendin goed werkt, maar ik ben zelf gevoelig voor edelstenen en heb er baat bij. Als je slecht slaapt en nachtmerries hebt kan rozenkwarts helpen.
Koop een rozenkwarts steen en reinig hem (circa 5 minuten onder zacht stromend water houden) Vervolgens laad je de steen op in de zon (minimaal 1 uur). De steen kun je dan het best in de sloop van het hoofdkussen doen.
Let op elke week reinigen en opladen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een 'dreamcatcher' voor haar kopen. Dat kan een gerustellend gevoel geven als ze gaat slapen.
13 jaar geleden
Ik heb vaak geprobeerd er bij te zijn terwijl ik droomde en het een beetje te sturen. Ik hield me voor om er bij te zijn en me af te vragen hoe laat het was. In dromen kun je namelijk niet kijken hoelaat het is.

Lastig, maar het werkt een beetje. Wat voor dromen heeft ze dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm over dat ze borstkanker krijgt en dan iedereen moet vertellen dat ze nog maar een week te leven heeft… en dat haar vriend vreemd gaat en haar verlaat. maar het is nu zo erg dat ze gewoon hoe moe ze ook is, niet wil slapen. en ze moet wel, en dan word ze steeds wakker door die nachtmerries en alles.
ik vind het zo rot voor haar :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet ze meer leuke dingen gaan doen met haar vriend en tip je haar vriend over uitjes en dat hij bijv. een ketting of armband voor haar koopt.
Ze kan proberen of de slaapkamer anders inrichten helpt, en dan met name het bed (ergens) anders neer zetten.

Het is een positieve actie die, maak er iets leuks van zodat ze het oude patroon los kan laten en een nieuwe situatie creëert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De door jou genoemde verschijnselen zouden kunnen wijzen op een traumatische ervaring van je vriendin.

Mogelijk is zij in haar jeugd..of haar vroegste jeugd het slachtoffer geweest van misbruik.

Heel dikwijls weten misbruikte mensen zelf niet eens bewust meer dàt iets dergelijks gebeurd is.

Probeer eens met haar te praten en tracht voorzichtig naar 'vroeger' te informeren.

Mocht ze niet op jouw onderwerp in willen/kunnen gaan..raad haar dàn aan contact met een deskundige te zoeken.

Wellicht kan die een beetje dieper 'graven' dan jij dat kunt.

Vang haar zo veel en zo goed mogelijk op en..zorg ervoor dat jij haar in jou gestelde vertrouwen..nooit beschaamt.

Gr. Ton