Hoe weet ik of mijn vader van 76 last van zijn onderrug heeft omwille van een hernia in de lage onderrug of omwille van osteoporose?

Hernia of osteoporose?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je als het goed is een huisarts voor die je kan doorverwijzen naar een specialist.

Antwoorden (3)

Door zijn huisarts dat te laten onderzoeken. Of als dat al gebeurd is contact met die arts op te nemen om het te vragen.
Amadea
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Soms is het zo simpel.
Je hebt een bepaalde test proef van Lasègue die huisartsen uitvoeren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Proef_van_Las%C3%A8gue

Maar alleen een mri kan definitief daar uitslag over geven

Ik voldeed aan een hernia volgens de huisarts ( aan de hand van die test),ze was er 100 procent van overtuigd, maar mri heeft toch uitgewezen dat ik geen hernia heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een onderzoek van de rug kan men vaststellen of op de pijnlijke plaats een hernia zit. Vaak wordt botontkalking pas ontdekt als het te laat is, bv. bij een breuk.

Je vader kan nu wel onderzocht worden op osteoporose door middel van een botdensitometrie of botdichtheidsmeting. Via dit onderzoek meet de arts de botmassa en leidt hij de sterkte van het bot af.

Dus naar de huisarts voor een verwijzing naar een specialist om de rug te onderzoeken op osteoporose of hernia. Deze arts zal je dan kunnen vertellen door welke aandoening je vader last van zijn rug heeft.