Zit er altijd een kleine hoeveelheid vocht in gewrichten zodat ze soepel blijven?

Zit er altijd een kleine hoeveelheid vocht in gewrichten zodat ze soepel blijven? En wat houd de gewrichten soepel?

Toegevoegd na 13 minuten:
En Als je dan in koud water gaat word het vocht dan ook koud en voelen je gewrichten dan ook koud aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Is idd synovia.
Naarmate je meer beweegt wordt de vloeistof meer vloeibaar. Gewrichten worden hierdoor meer soepel.
Door lang rust te houden / een gewricht niet te bewegen wordt de vloeistof wat dikker en voel je je wat stijver bij de eerste bewegingen (bv uit bed komen)
Dus ja, koud water heeft zekers invloed op de mate van souplesse voor het gewricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vraagt je af wat voor olie ze gesmeerd houdt?
Dat is zogenaamde synoviale vloeistof. Het lichaam zorgt ervoor dat deze vloeistof altijd aanwezig is tussen de raakoppervlakken, als je gezond bent.
escape
13 jaar geleden
De binnenbekleding van de gewrichtskapsel wordt gevormd door een slijmvlieslaag (de Synoviale laag). Deze vormt het smeermiddel voor het kraakbeen. Het gewrichtssmeer bekleedt de gewrichtsvlakken met een dunne film. Door zijn stroperige eigenschappen zorgt het gewrichtssmeer ervoor dat de gewrichtsvlakken steeds van elkaar gescheiden blijven, waardoor schokken worden opgevangen en wrijving tot een minimum wordt beperkt, zodoende zal er geen slijtage van de gewrichtsvlakken optreden.

Men kan het gewrichtssmeer vergelijken met het vet in een lager waarin de as van het fietswiel draait. Daarbij heeft de gewrichtsvloeistof zoals eerder vermeld een zeer belangrijke taak in de voeding van de kraakbeenlaag.

Omdat kraakbeen zijn voeding krijgt van de gewrichtsvloeistof en niet van bloedvaten is het nogal kwetsbaar en herstelt het slecht.