Bevat bronwater in flessen zoals deze te koop zijn in supermarkten voldoende zout om het verlies daarvan tijdens warme dagen te compenseren?

Hoe kan ik eventueel tekorten van vocht en zouten tijdens warme dagen aanvullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als we veel zweten lopen veel mineralen uit ons lichaam weg? het duurt echter wel lang vooraleer we kunnen spreken over een tekort.
Als je hard moet werken tijdens de warme dagen en massa's zweet verliest kan je kan compenseren met een half litertje sportdrank. Hier zit niet enkel natrium (zout) in maar ook kalium en magnesium.Dit doet echt wonderen, ook als je een maag-darminfectie hebt en geen drank kan binnenhouden. Om de 10 minuten een slok sportdrank en je bent zo weer gehydrateerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine nuance: vooral de verhóudingen tussen de zogenaamde elektrolyten dreigen te worden verstoord door veel zweten/veel drinken/uitdrogen etc.

Andere antwoorden (4)

Voor de zouten zijn chips (gewoon naturel) en zoute koekjes (zoals Tuc) goed. In combinatie met voldoende water is dat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen pretje maar in militaire dienst kregen we zouttabletten helpt wel maar niet tegen de dorst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout heb je echt weinig nodig.
Zorg dat je meer dan voldoende drinkt. Dan kom je de hitte wel door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en als je te veel drinkt, gewoon omdat het moet vanwege de hitte, krijg je wel degelijk een tekort aan zouten, waardoor je serieuze problemen kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, mlodewijk! Dat is een van de problemen bij een vierdaagse onder tropische omstandigheden: veel vocht naar binnen kieperen maar de mineralenhuishouding verwaarlozen kan zelfs fataal aflopen. Zout heb je heel hard nodig, hoe meer (water) je drinkt, des te meer zout.
Een oude wijsheid: Tijdens warme periodes is een zoute en zilte haring natuurlijk lekker....., maar ook nog 'ns goed voor de 'zouthuishouding'!