Schrikreacties in slaap, hoe komt dat?

Als ik ga slapen, krijg ik soms van die rare schrikreacties. Dan droom je bijv dat je fietst, en dan val je, en dan wordt je wakker met een soort schrikbeweging. Ik vroeg me af waardoor je dit hebt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ik heb precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook! Geinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook en dan pak je heelsnel de rant van het bed vast:p

Het beste antwoord

Je zult vast wel gemerkt hebben, dat dit vaak tijdelijk is. Meestal heb je er een paar weken last van, en dan verdwijnt het weer. Het kan te maken hebben met spanning. Op het moment dat je gaat slapen, ben je wel moe (en je valt dus in slaap) maar je lichaam en geest zijn nog heel actief. Dat geeft een wat vreemde combinatie en kan zich uiten in dit soort verschijnselen.

Heel simpele dingen die kunnen helpen, zijn minder koffie drinken (of in ieder geval niet 's avonds) en regelmatig te slapen. Zorg dat je niet oververmoeid raakt. En natuurlijk proberen spanningen te vermijden. Doe ook niet al te ingewikkelde dingen, vlak voor je naar bed gaat. Probeer dus de overgang van wakker zijn, en slapen niet al te groot te maken, en zorg dat als je - bij wijze van spreken - naar je bed wandelt, al een heel klein beetje slaapt, of dat je je tenminste rustig voelt. Beetje ontspannend lezen in bed, voor je gaat echt gaat slapen, kan ook heel goed werken!

Hieronder een link; misschien interessant voor je om te lezen. Hier noemen ze het "hypnagoge schok", maar er zijn wel meer termen voor.

Succes, en welterusten zonder schrikken! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik snap wat je bedoeld. Zo had ik eens een droom dat ik van een glijbaan afging en aan het einde op m'n kont landde, met als gevolg dat ik uit bed val...
Dit komt omdat we in het vroege stadium van dromen zijn.. Je hebt 3 fases: wakker,half slapend, en diep slapend.
Dit soort bewegingen krijgen we als we half slapen (voordat je in een diepe slaap beland en vlak voordat je wakker wordt) onze hersenen zijn half bij bewustzijn en zijn dus geneigd om instinctieve bewegingen te maken omdat we 'denken/dromen' echt van onze fiets af te vallen / van een glijbaan afglijden.
Je hersenen weten in die halve slaap niet meteen of het egt of nep is. Dus reageren ze instinctief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt als een hypnagoge schok oftewel slaapstuip, die meestal optreedt op het moment dat je in slaap begint te vallen maar ook gedurende de slaap kan optreden, vooral als je oververmoeid bent of niet lekker ligt.
Je spieren spannen zich plotseling aan (een soort 'hikje' ergens in de aansturing), en daar word je wakker van.
Als je het hebt vlak voor je in slaap valt, kun je het gevoel hebben dat je echt valt (misschien komt daar de uitdrukking 'in slaap vallen' vandaan) en er juis erg wakker van worden.
Het kan geen kwaad, het is alleen wel lastig als je er wakker van wordt.
Kijk eens of het kan liggen aan wat ik al noemde: oververmoeid zijn of oncomfortabel liggen, en als het zoiets is, pak die oorzaak dan aan.