Er zijn meer beestjes onzichtbaar dan zichtbaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je heb allemaal huidschilvers en kleine haartjes.. Dit kan af en toe jeuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets voelt kriebelen of kietelen dan is dat voor je lichaam een reden om een reactie te geven. Een makkelijk voorbeeld is bijvoorbeeld als een vlieg op je hand gaat zitten; dat kriebelt heel erg, en je hersenen zeggen dan tegen je hand dat die moet bewegen zodat de vlieg weg gaat. Je lichaam wil niet dat er “vreemde” dingen bij je lichaam komen, en het zorgt er dan ook voor dat je dingen gaat doen die de vreemde dingen weghalen. Als er een vliegje bij je neus zit wil je lichaam niet dat die in je neus kruipt, dus gaat je neus kriebelen, en zorgen je hersenen dat je hand naar je neus toe gaat om de vlieg weg te waaien. Kriebelen of kietelen is dus een manier om je lichaam te verdedigen.
Het is heel makkelijk om je lichaam een beetje voor de gek te houden. Als iemand anders je kietelt dan zeggen je hersenen nog steeds dat je moet krabben om “beestjes” of andere vreemde dingen weg te halen van je lichaam. Ook als je ziek wordt kan je lichaam makkelijk voor de gek gehouden worden en krijg je bijvoorbeeld kriebelhoest terwijl er in je keel niets zit wat eruit gehoest moet worden.
Zo kan het ook gebeuren dat je alleen maar door eraan te denken dat je gekriebeld wordt jeuk krijgt. Door bijvoorbeeld een insectje dat je ziet vliegen, of doordat er een fris briesje langs je heenstrijkt.
Amadea
13 jaar geleden
Soms moet er gewoon wat uit.
Gedachten kunnen ook een heleboel jeuk veroorzaken, alleen de gedachte aan jeuk al.

In principe is jeuk vaak een signaal dat het lichaam iets (kan dus een gedachte zijn maar ook iets anders) kwijt wil, je wilt ervan af, er moet een opening komen om het kwijt te geraken.
Ook helende wonden kunnen gaan jeuken, maar ja dan kun je niet zeggen dat er niets zit/ dat je niets hebt.