Een nachtbeugel is meestal een soort plastic-achtige "hoes" die je om je tanden en kiezen schuift. Die draag je alleen 's nachts. Meestal wordt de nachtbeugel gebruikt na afloop van een gebits- of kaakcorrectie die met een gewone beugel is uitgevoerd.

Nadat de gewone beugel zijn werk heeft gedaan, staan de tanden en kiezen op de juiste plek. Maar in de eerste periode na het verwijderen van de beugel kunnen de tanden en kiezen nog "terugschuiven" richting hun oude, ongewenste stand. Om dat "terugschuiven" te voorkomen, doe je in de eerste periode na het verwijderen van de normale beugel 's nachts de nachtbeugel in. Die houdt de tanden en kiezen op hun plaats.

Cryofiel