Betekenis abstracte zwart-wit nachtmerrie?

Toen ik klein was, had ik vaak dezelfde nachtmerrie. Nou hebben wel meer mensen dat en zijn er dromen-sites die uitleg geven. Alleen mijn nachtmerrie was altijd abstract:
hij was geheel zwart-wit en bestond uit blokjes en vormen, die bewogen. Als het dan heel druk wordt (veel zwarte blokken) dan vond ik dat heel erg eng. Ik heb geen idee waarom.
Weet iemand wat dit betekent of heeft iemand een link naar een website waar abstracte dromen uitgelegd worden?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het had ook nog te maken met hoe snel ze bewogen (even voor de volledigheid)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Het is niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik had als kind weleens dromen die leken alsof een langspeelplaat was blijven hangen met het geluid op 10. Een lawaai in mijn hoofd, dat pas wegging als ik al even wakker was.

Ik denk zelf dat het met overprikkeling van een "opgroeiend brein" te maken heeft. Dat er signalen binnenkomen tijdens de slaap en dat die gaan "rondzingen" in de verder vrij inactieve hersenen. Bij jou met verwarrende beelden als gevolg, bij mij verwarrende geluiden. Ik denk niet dat er verder een betekenis aan te hangen is.

Persoonlijk heb ik de herriedroom na mijn kindertijd in nooit meer gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je droomt in zwart wit dus zonder kleur betekent dat er geen gevoelens bij betrokken zijn, waarschijnlijk omdat dit nog meer angst zal oproepen. Ik heb gevoel dat deze droom te maken heeft met controle/ perfectionisme/ te strakke structuur. Hoe meer zwarte blokken, hoe meer je de angst hebt om de controle kwijt te raken, zwart betekent dat het duister is, ongrijpbaar, dus geen controle erover hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat jij als kind ooit erg onder de indruk geweest bent van een schilderij van Escher? Misschien ben je als kind in het Evoluon geweest en heb je daar de hele brede blokjesschilderijen zien hangen. Dan zit daar de verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha bedankt voor je antwoord!
Maar nee, dat is het helaas niet..
Laat ik beginnen te vertellen dat de meeste mensen NIET in kleur dromen!! Ik begeef me op glad ijs om nu iets hierover te schrijven, maar ja....het zou zomaar kunnen :)

Een herhaaldroom (repeteerdroom) wil vaak iets vertellen, als kind is dat wat moeizamer omdat er vaak nog niet de link gelegd wordt, zolang je niemand in je omgeving hebt die er iets mee kan en of je het ooit hebt vertelt tegen iemand?

Het zou kunnen dat je in een omgeving leefde die wat strak was, weinig ruimte tot "spelen"en zelfontdekking, uiten van bevindingen, proberen van dingen. het is zoals het is, en loop het pad zoals hij hier is!! Een afbakening van....Meer van dat idee...De struktuur van een gezin, en moeizaam je eigen expressie te uiten...Met de snelheid kan ik voor zover even niets nu...
Ga bij jezelf eerlijk te rade of er iets inzit...en diep het dan uit voor jezelf. Ik begrijp dat de dromen er niet meer zijn in die vorm?...Dat houdt in dat je je droom niet meer nodig hebt om bepaalde dingen voor jezelf duidelijk te maken, je hebt het zelf opgelost inmiddels...Maar dromen blijven altijd komen, dus ook in andere vormen...herken je iets?...Het is zo vreselijk moeilijk om iets van lang geleden en op afstand te verklaren eigenlijk...is altijd de vraag wat je leeftijd toen was en in welke fase van je leven je toen verkeerde, vandaar dat je het even moet terugkoppelen naar die fase in je leven...
Veel succes!