Welke pillen kunnen helpen bij een depressie waarbij de persoon al jarenlang geen emoties meer voelt?

Anti-depressiva vlakken de emoties af en zullen dus niets veranderen bij deze vorm van depressie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
misslobe
13 jaar geleden
een heel goede vraag!

Antwoorden (9)

In veel gevallen werken antidepressiva gewoon niet. Dat geldt trouwens ook voor psychologische behandelingen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik wil even mijn antwoord nuanceren:
Als een depressie vrij plotseling (b.v. na een voorval) is ingetreden dan kan een combinatie van psychotherapie en medicijnen wel helpen en dan zou toch beter snel een goede afspraak met de huisarts gemaakt worden.
Ondanks mijn sombere eerste zinnen geld voor alles 'Nee heb je, ja kun je krijgen'.
Als de depressieve klachten echter een groot deel van het leven kenmerken dan is de kans op verbetering toch klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan die persoon beter een combinatie van therapie bij een goeie psycholoog en medicijnen hebben.
alleen een pilletje helpt niet of niet lang.
zowieso even naar een huisarts voor een doorverwijzing en niet zelf aanmodderen blijven
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"en medicijnen hebben" ... wat voor?
rebecca
13 jaar geleden
voor de depresie, maar alleen onder begeleiding van een goeie arts
Probeer citalopram
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want? Citalopram is geen anti-depressiva volgens jou en vlakt dus niet je gevoelens af wat al zo is bij deze persoon? En ze heeft toevallig al maanden citalopram gehad en werkte dus niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer citalopram? De apotheek is toch geen snoepwinkel waar je dergelijke medicijnen gewoon even kunt proberen?
Een depressie is verschrikkelijk.En het zijn zeker ook emoties wat je voelt.Vraag hulp bij je huisarts.En als hij je niet serieus neemt ,vraag dan om een verwijzing naar het ziekenhuis,of zoek online naar lotgenoten waar je mee kunt praten.Pillen helpen niet zondermeer.Je hebt meerdere dingen nodig.Heb je ouders of vrienden die je kunnen helpen?Een mens is niet echt alleen,er zijn heus nog wel lieve,behulpzame mensen.En misschien zijn er wel medicijnen die je kunnen ondersteunen naar een betere geestesgesteldheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en mooi antwoord+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 vooral voor dat meerdere factoren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom geloof je niet dat het kan dat iemand geen emoties voelt? Dat heet apathie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen emoties meer zou voelen zou je daar niet mee zitten.Dus toch emotie want het zit je dwars.Depressie gaat gepaart met emotie.Ik weet het uit eigen ervaring.
Deze persoon heeft in de eerste plaats een goeie diagnose na een deskundig onderzoek door een deskundige, ik denk een psychiater, nodig. Pas daarna kun je gaan praten over oplossingen, o.a. in de vorm van al dan niet medicamenteuze behandelingen. Klinkt misschien als een wat formeel antwoord maar dat lijkt me toch echt de meest reële aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is allemaal al gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kon het niet overslaan, sorry. Het enige dat ik je kan adviseren is om zo breed mogelijk naar dit wrange probleem te kijken. Ik wil je geen valse hoop geven maar het zal niet de eerste keer zijn dat een ernstige depressie een fysiologische oorzaak heeft. Sterker, ik denk dat dit meestal het geval is. Soms kun je daarom met voeding iets bereiken of met lichaamsbeweging zoals running therapie. Speelt er een auto-immuunziekte mee op de achtergrond? Maar vaak moet er met pillen ingegrepen worden, uiteraard zo secuur mogelijk geïndiceerd en soms worden met electroconvulsietherapie relatief goede resultaten geboekt bij hardnekkige/vitale depressies. Sta in ieder geval overal voor open en laat je informeren over de voor- en da nadelen. Is dat een keuze tussen een paardemiddel of niets dan begrijp ik dat die keuze moeilijk is. Genezing is bij chronische ziektes lang niet altijd mogelijk. Een zo goed mogelijke kwaliteit van leven (alsof dat niet altijd de inzet moet zijn...) lijkt me het beste uitgangspunt om naar te streven.
Een depressie is een afschuwelijke situatie waarin sommige mensen terecht kunnen komen.

Een depressie kan ontstaan door een ziekte in het hoofd, dan ontkom je waarschijnlijk niet aan medicijnen slikken.

Een depressie kan ook ontstaan door een erfelijke factor, gepaard gaande met een traumatische gebeurtenis en/of situatie.

Door het slikken van pillen wordt de emotie onderdrukt en wordt de mens emotieloos, maar dat is juist ook de functie van die pillen.
Andere pillen die de emotie niet of minder onderdrukken, zullen bij een depressie dan ook niet voldoende helpen.
Er achter komen wat de oorzaak is van de depressie en daar wat aan doen, is misschien hoopvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zelf lexapro (vrij nieuwe anti-depressiva), nu zo'n 3 jaar en dat heeft me enorm geholpen; ik zie licht weer schijnen en als ik weer een periode me wat deprie voel is het nu grijs en niet meer zwart zoals tijdens mijn depressie...........dat was afschuwelijk: alles wat mooi was was in mijn ogen ZWART, TRIEST, irreeel dus.

Daarvóór had ik veel last van fobie´s en ging daarvoor in therapie. Ik heb het toen ook over mijn 'oud zeer' gehad, tijdens mijn pubertijd en daarna en voor mijn gevoel had ik het daar genoeg over gehad....

Ik wou niet weer in (praat)therapie, en koos toen (op aandringen van mijn oudste dochter, die het niet kon aanzien dat ik me vaak zo verdrietig voelde) voor anti-depressie. Het maakt mijn gevoel absoluut niet oppervlakkig, en leef nu echt het leven dat ik wil, nl nog kunnen GENIETEN van de dingen om mij heen: mijn gezin, mijn kleinkindertjes, mijn vrienden, de natuur, mijn werk e.d...

Het is mij gelukt gelukkig!
Wel is het zo dat elk mens uniek is en dus niet iedereen hetzelfde reageert op hetzelfde medicijn.

Ik wens je veel beterschap, want depressie is zoiets vreselijks!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke plus voor je openhartige en persoonlijke ervaringen met ons te delen.
Pillen helpen maar zijn geen oplossing.

Advies

Accepteren dat je een depressie hebt betekent ook dat je accepteert dat je de wereld door de bril van de depressie bekijkt. Dit is dus geen positieve, verruimende of objectieve kijk. Accepteer daarom sneller dan je geneigd zou zijn de visie van therapeuten, en probeer de uitnodigingen om dingen te doen aan te nemen. Het zal veel weerstand oproepen om dingen te doen, toch is dat wel te adviseren. De depressie is een negatieve spiraal die niet het beste me je voor heeft, die mensen wel. Hoewel het voelt alsof op de bank of in bed liggen het enige of beste is, is dat dus niet zo. Het is de depressie die dit aangeeft, en daarnaar luisteren zal niet helpen. Het is uiterst vermoeiend om te vechten tegen je gevoel,om jezelf te motiveren, en het lastige is dat je gevoel de tijd heeft, de bewuste wilsinspanning is van korte duur.
Dit betekent niet dat je moet ontkennen dat je minder energie hebt, en minder dingen op een dag kan doen.

Zorg voor activering. Houd jezelf bezig. Met name zwemmen kan goed werken. Ik ken geen depressief persoon die wil zwemmen (zie psychological reversal), maar het is effectief. Hardlopen kan, net als andere ondersteuning, een manier zijn om de problemen die een depressie veroorzaken niet echt te (willen) erkennen. Als je wilt hardlopen, dan met therapie erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het om een vrouw? Dan zou ik toch als tip willen geven om onder begeleiding van een arts eerst eens te stoppen met alle mogelijke medicatie die ze al gebruikt, inclusief de eventuele anticonceptiepil die vaak een boosdoener is bij emotionele vlakheid, en kijken hoe ze zich dán voelt.

Voor mannen geldt natuurlijk ook dat medicatie invloed heeft op het gevoelsleven, maar bij vrouwen geldt dat tiendubbel en dwars en daar wordt in de farmacie nog veel te weinig rekening mee gehouden.

Vanuit die 0-situatie kan dan gekeken worden wat er gedaan moet worden. En dan een totaal-pakket, dus gedragstherapie, coaching, extra pietamientjes en eventueel medicatie.