Hoeveel mensen in nederland hebben ongeveer schaamluis?

Ik zoek dit voor een school opdracht, maar kan dit nergens op internet echt duidelijk vinden ofzo. hoop dat iemand hier een antwoord heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

"Voorkomen in Nederland

Er is vrij weinig bekend over de incidentie van pediculosis pubis in Nederland omdat zelfdiagnose en zelfmedicatie veel worden toegepast. Documentatie wordt waarschijnlijk ook vaak achterwege gelaten. De incidentie in de huisartsenpraktijk is 0,5 per 1000 contacten per jaar. (Lin04) Door de soacentra werden, via het registratiesysteem SOAP, slechts 9 gevallen gemeld in 2008. Sinds 2000-2001 is er een opvallende daling van het aantal gevallen van Pediculosis Pubis. Er wordt gesuggereerd dat dit te maken heeft met de introductie van ‘the Brazilian’; het modeverschijnsel om het schaamhaar te scheren, waarbij er slechts een verticale streep pubisbeharing overblijft, ook wel ‘landing strip of runway’ genoemd. (Dia09, Koed09) In 2009 zijn er door de GGD-SOA poli 4 personen gediagnosticeerd met pediculosis pubis, alle vier mannen die sex hebben met mannen (MSM). (Vri09)"

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Pediculosis_pubis/index.jsp
(De coderingen verwijzen naar literatuur uit de lijst die bij het artikel staat.
In 2000 was het totaal aantal huisartscontacten in nederland 57 miljoen: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2000/2000-0556-wm.htm )

In een artikel van het Nederlands HuisartsenGenootschap:
"De incidentie van trichomoniasis en schaamluis is niet betrouwbaar te schatten op basis van de huidige registraties."
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M82_std.htm

Dus op basis van het eerste citaat kun je een beredeneerde gok wagen, met de aantekening dat niet iedereen met schaamluis naar de dokter gaat dus dat het getal ook niet meer dan een beredeneerde gok is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb eens ergens gelezen dat men, toen men een schaamluis nodig had voor één of ander onderzoek men daar niet aan kon komen en dat daaruit de conclusie kwam dat schaamluis in nederland vrijwel niet meer voorkwam.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, zie hier: http://www.nmr.nl/nmr/search.do;jsessionid=AFF8B9B1552E032F9FD8B8695F142311
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege het scheren!
Is niet te meten. Gegevens daarover kunnen nooit volledig of correct zijn. Slechts bij benadering te schatten.
Maar reken maar dat de schaamluis nog actief aan de wandel is op de NL-lichamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk zowiezo minder dan vroeger omdat het ''mode'' is om alles eraf te scheren wat natuurlijk wel als voordeel heeft dat je geen schaamluis hebt