Als ik 's nachts wakker ben en in het donker tuur, zie ik dansende schimmen. Als op een discovloer. Het oogt prettig en vrolijk. Word ik gek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je ziet is de closed-eye hallucination. Aangezien je ze ziet bewegen, heb je de zogenaamde "level 3".

Onderstaande link (in het Engels, ik hoop dat je die taal voldoende machtig bent) legt het goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het enige goede antwoord!

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, waarschijnlijk combinatie van turen en donkerte waar nog n beetje licht weerkaatst wordt
anneliez
13 jaar geleden
Nee, je bent niet gek.

Als je een drukke tijd of dag achter de rug hebt kun je zulke dingen terugdromen. Vooal als het donker is. Het geeft hetzelfde effect als dromen wanneer je ogen dicht zijn, maar dan in het donker met je ogen open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, niets om je zorgen over te maken.

Ik heb vroeger zelfs een hele tijd gehad dat er allerlei kleurige wolkjes voorbijkwamen, met vooral veel puur-blauw, puur-geel en puur-rood.

Vond het wel mooi, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn van die vlekjes op de lenzen van je ogen. Ze hebben een naam, die ik even kwijt ben. In een zwak licht conditie zie je ze als dansende schimmen voor je ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen zijn verslaafd aan prikkels. Als je niks kan zien, dan ga je vanzelf dingen zien. Het is aangetoond dat wanneer de hersenen een lange tijd geen prikkels ontvangen, de hersencellen met grote snelheid afsterven.
Je kan de Ganzfeld procedure op de afbeelding proberen (of 1 van de andere)...