Hoe kom ik van bloedarmoede/ijzertekort af zonder vlees te eten?

Ik heb bloedarmoede door ijzertekort. Ik heb het al 6 jaar maar het lijkt steeds erger te worden sinds ik vegetarisch ben(bijna 4 jaar). Ik heb echt een heel laag ijzergehalte. Ik krijg steeds van de huisarts ferrofumaraat tabletten die ik 2 keer per dag slik, meestal gaat het dan beter maar als ik een tijdje stop komt het net zo erg terug als eerst. Ik drink ook 2 keer per dag roosvicee ferro (ontzettend vies). Ik eet ook veel dingen met vitamine C zodat het ijzer goed wordt opgenomen. Ik eet veel fruit en groente maar ik heb nog altijd bloedarmoede. Ik ben ook al op zowat alle ziektes die er mee te maken hebben onderzocht en er is niets gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Gebruik je veel melkprodukten? die remmen nl weer de opname van ijzer. Dus na het warme eten, een toetje als yoghurt eten, moet je niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Regelmatig bietensap drinken is heel goed tegen bloedarmoede. Niet echt lekker, maar wel te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat goed helpt is floradix dat kan je twee keer per dag drinken en dat is maar 10ml met wat water of in je glas vruchtensap. Floradix bestaat uit vruchten en kruiden.Bij mij helpt het echt heel goed je moet het wel blijven drinken,en blijf wel fruit en veel groenten eten.In noten zitten ook vrij veel ijzer en veel vitamen E. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb er wel veel baat bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom slik je dan geen extra ijzer (tabletten?) Zou ik doen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte!
Ik heb pas gelezen dat in (rauw) eigeel heel veel vitaminen en mineralen zitten.
Misschien wilt dat helpen, ik hoop het voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In appelstroop en andijvie zit ook veel ijzer en het is hartstikke lekker!

Ik ben al 36 jaar vegetarisch. Mijn jongste kinderen hebben zelfs nooit vlees geproefd. (willen het ook niet) Niemand van ons heeft ijzergebrek.
Ons motto:
Elke dag (veel) verse groente met variatie
meergranenbrood
goede halvarine (zitten veel bouwstoffen in)
bakken in olijfolie
geen (of heel weinig) zoetigheden of vette happen
regelmatig vleesvervangers ( Vivera heeft lekkere vegaburgers die je lekker kunt aankleden met rauwe gesnipperde ui, citroenmayo en curry)
dagelijks een paar glazen rode wijn
regelmatig wat walnoten, pitten, amandelen
fruit (minimaal 1 stuks per dag)
een paar aardappelen of (lekkere) pasta
vegetarisch jusje of sausje
regelmatig royaal knoflook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wekelijks een keer spinazie eten is goed in geval van bloedarmoede en ook nog erg lekker.

Overleg eens met je huisarts over een eventueel vitamine B12 tekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelstroop eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou toch zeggen dat je met al die dingen die je slikt en eet zouden moeten helpen. Ijzertabletten, appelsiroop maar ook vooral GROENE groenten bevatten ijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel gedroogde abrikozen eten die zetten bloed aan
veel groene groenten hoe groener hoe beter
bieten, bietensap, appelen,appelstroop
andijvie, andijviesap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je stoppen met Ferrofumaraat als dat goed gaat ? Het kan geen kwaad om het te slikken en het voorkomt een ijzertekort. Zelf slik ik het ook al jaren en bij mij is ook geen oorzaak gevonden. Twee keer geprobeerd te stoppen, maar dan zakt het ijzergehalte weer langzaam. Op advies van de internist slik ik het nu braaf en dat gaat goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dat wist ik natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink eerst eens een paar glazen water voordat je die ferrofumaraat inneemt. Dat kan alles schelen wat maagpijn betreft.
Bloedarmoede eerst proberen aan te pakken met ferrofumaraat zou ik ook doen als ik huisarts was. Werkt het dan weet je dat je daarvoor te weinig ijzer (in goed-opneembare vorm!) met je voeding naar en kreeg. binnen kreeg. En anders is er iets anders aan de hand. Je zegt dat je op ziektes bent getest maar doorgaans wordt er bij labonderzoek niet zozeer op een specifieke ziekte getest maar op afwijkingen in je bloedbeeld, die dan weer kunnen duiden op de oorzaken van je klachten. Ben je getest op vitamine B6, B12, koper, jodium, en vitamine E? Krijg je voldoende essentieel eiwit binnen? Terecht wordt ervoor gewaarschuwd om niet teveel ijzer tot je te nemen want dat gaat stapelen en kan je lever beschadigen. Dat gezond, volwaardig voedsel (en voldoende vocht) altijd helpt, hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hiervoor ijzersupplementen van een vitaminstore gebruikt. Deze werkten bij mij vrij snel en heb nu geen last meer van ijzertekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van al de antwoorden die ik lees, mis ik de bruine bonen een goede leverancier van ijzer.

Bruine bonen zijn rijk aan plantaardige eiwitten, koolhydraten, ijzer, vitaminen en voedingsvezel. Ze kunnen vanwege deze kwaliteiten het vlees in de maaltijd vervangen. (Bruine) bonen worden dan ook veel gebruikt in de vegetarische keuken.

http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/peulvruchten/bruine-bonen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag 1 glas Pleegzuster Bloedwijn drinken of die Hongaarse wijn die meen ik Stierenbloed heet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ben ik zelf best een liefhebber van een (goed) glas wijn maar het is niet het eerste waar ik aan denk bij bloedarmoede.
Neem ijzertabletten en dan met een grote hoeveelheid water dan heb je twee vliegen in een klap : omdat in water ook al ijzer zit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de beschrijving op de verpakking van Roosvicee Ferro gelezen? Je mag niet te veel nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/ijzertekort.html
Kijk eens op deze site! Ik kan het wel allemaal opschrijven maar dat is teveel. erg interessant en leerzaam voor vegetariërs en hun ijzeropname.
amc
13 jaar geleden
Voorbeelden van ijzerrijke voeding zijn:

•Appelstroop (15,3 mgr per 100 gr)
•Gemengde noten (2,9 mgr per 100 gr)
•Volkorenbrood (2,5 mgr per 100 gr)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie is wel goed, bevat veel ijzer, maar word niet zomaar opgenomen door je lichaam, wel wanneer je het eet samen met een glas sinasappelsap bijvoorbeeld. het gaat om de combinatie van ijzer en vitamine c, door de vitamine neemt je lichaam het ijzer veel beter aan.
dat geld voor alle ijzerhoudende producten
maar goed dit wist je al.
rozijnen zijn ook erg goed, paranoten en walnoten en pompoenpitten
elke dag een beetje van alles
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag een zo'n klein doosje rozijnen eten.
Of klinkt lullig: toch weer vlees eten. Met alle respect, maar het gaat hier om je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit verhaal zou het mijne kunnen wezen, ik ben op het internet gaan spitten en vond deze link en ik denk inderdaad dat je je melktoetje niet vlak na het eten moet nemen maar een uurtje of zo later.