Hoe kom ik van bloedarmoede/ijzertekort af zonder vlees te eten?

Ik heb bloedarmoede door ijzertekort. Ik heb het al 6 jaar maar het lijkt steeds erger te worden sinds ik vegetarisch ben(bijna 4 jaar). Ik heb echt een heel laag ijzergehalte. Ik krijg steeds van de huisarts ferrofumaraat tabletten die ik 2 keer per dag slik, meestal gaat het dan beter maar als ik een tijdje stop komt het net zo erg terug als eerst. Ik drink ook 2 keer per dag roosvicee ferro (ontzettend vies). Ik eet ook veel dingen met vitamine C zodat het ijzer goed wordt opgenomen. Ik eet veel fruit en groente maar ik heb nog altijd bloedarmoede. Ik ben ook al op zowat alle ziektes die er mee te maken hebben onderzocht en er is niets gevonden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat goed helpt is floradix dat kan je twee keer per dag drinken en dat is maar 10ml met wat water of in je glas vruchtensap. Floradix bestaat uit vruchten en kruiden.Bij mij helpt het echt heel goed je moet het wel blijven drinken,en blijf wel fruit en veel groenten eten.In noten zitten ook vrij veel ijzer en veel vitamen E. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb er wel veel baat bij.

In appelstroop en andijvie zit ook veel ijzer en het is hartstikke lekker! Ik ben al 36 jaar vegetarisch. Mijn jongste kinderen hebben zelfs nooit vlees geproefd. (willen het ook niet) Niemand van ons heeft ijzergebrek. Ons motto: Elke dag (veel) verse groente met variatie meergranenbrood goede halvarine (zitten veel bouwstoffen in) bakken in olijfolie geen (of heel weinig) zoetigheden of vette happen regelmatig vleesvervangers ( Vivera heeft lekkere vegaburgers die je lekker kunt aankleden met rauwe gesnipperde ui, citroenmayo en curry) dagelijks een paar glazen rode wijn regelmatig wat walnoten, pitten, amandelen fruit (minimaal 1 stuks per dag) een paar aardappelen of (lekkere) pasta vegetarisch jusje of sausje regelmatig royaal knoflook.

Wekelijks een keer spinazie eten is goed in geval van bloedarmoede en ook nog erg lekker. Overleg eens met je huisarts over een eventueel vitamine B12 tekort.

Voorbeelden van ijzerrijke voeding zijn: •Appelstroop (15,3 mgr per 100 gr) •Gemengde noten (2,9 mgr per 100 gr) •Volkorenbrood (2,5 mgr per 100 gr)

spinazie is wel goed, bevat veel ijzer, maar word niet zomaar opgenomen door je lichaam, wel wanneer je het eet samen met een glas sinasappelsap bijvoorbeeld. het gaat om de combinatie van ijzer en vitamine c, door de vitamine neemt je lichaam het ijzer veel beter aan. dat geld voor alle ijzerhoudende producten maar goed dit wist je al. rozijnen zijn ook erg goed, paranoten en walnoten en pompoenpitten elke dag een beetje van alles succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100