Zou iemand die `laaggeletterd`is, zijn vragen/antwoorden hier kwijt kunnen ?

Hoe gaan de gebruikers van GV hier mee om?
Ik bedoel eigenlijk, er van uitgaande dat hun zinsopbouw en spelling verre van perfect is. (Ik ken nl. iemand die om deze reden niet op GV durft). Is het zinvol om deze mensen te corrigeren, of zou je ze met het corrigeren kunnen kwetsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

En of!

Goeievraag.nl is mijns inziens nu juist een site die zich helder hardmaakt om uitwisseling van kennis en kunde zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk te laten zijn en zulks ook met verve faciliteert.

Van scholier tot (universitair) student, van schoonmaakster tot CEO, eenieder heeft hier de kans en het recht deel te nemen!

Mensen die iets anders menen te moeten vinden kunnen wat mij betreft de rambam krijgen. Deze site is voor, door en van iedereen die daaraan oprecht deelnemen wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Het gaat om de vraag niet om de vraagsteller.

Toegevoegd op 27-04-2009 15:51:01
Ik vind het dus flauwekul dat mensen die niet heel goed uit hun woorden komen hier hun vraag dan ook niet kunnen stellen laat staan antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij/zij helaas afgeschoten wordt, helaas...
Een vriendin van me is verstandelijk gehandicapt, die kan hier niet mee en ik zou het haar ontraden... jammer maar het is niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, het bewijs daarvoor wordt hier dagelijks geleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem de vraag meestal niet serieus als deze niet in correct Nederlands geschreven is. <-- Eerlijk toch?

Deze persoon moet zich dan iets meer moeite doen om wel correct NL te schrijven, het even vragen aan iemand ter controle bijvoorbeeld. OF, dat de moderators de vraag even corrigeren. Dat maakt alles een stuk netter. Ik heb niks tegen laaggeletterden. Maar alles ziet een stuk netter uit als in ieder geval de vragen correct geschreven zijn.

Voorstel: Dat de moderators ook even op de spelling van de vragen letten.

Toegevoegd op 27-04-2009 15:20:21
TIP: Bij firefox kun je taalplugins gebruiken, dan krijg je net als bij word van die rode 'krungeltjes' eronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de vraag begrijpelijk en enigzins samenhangend is, en de taalfouten niet uitermate storend, geef ik er gewoon antwoord op. Het zou wel kunnen dat ik er de fouten dan ga verbeteren in een reactie, maar dat ligt gewoon aan mijn corrigeerdrang ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zeker dat mensen daarmee zich gekwetst voelen en ik heb ook voorbeelden gezien hoe men vraagstellers behandelt m.b.t. spel- of taalfouten of wat simpel gestelde vragen.

Toegevoegd op 27-04-2009 15:15:38
Zie hier:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winnetou
14 jaar geleden
Ik vind ook dat je mensen hier niet op moet afrekenen; wel kun je in je antwoord de vraag "subtiel" in de goede spelling herhalen.
Ik denk het wel. Als de vraag maar duidelijk en interessant genoeg is. De spelling maakt hierbij niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan is het wel zo eerlijk om een categorie Nederlandse taal en spelling te openen. Op school krijg je tegenwoordig al niet eens meer behoorlijk les in Nederlands. En ik vind dat iemand met een lage woordenschat ook gewoon vragen mag stellen. En domme vragen bestaan niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winnetou
14 jaar geleden
Uiteraard mag iedereen vragen stellen, ongeacht opleiding of intellect; ik ben het echter niet eens met de bewering dat "domme vragen" niet zouden bestaan; domme vragen zijn echter niet zo zeer vragen die in slecht Nederlands worden gesteld, maar eerder vragen waarop het antwoord overal te vinden is, kortom, die overbodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staan heel wat vragen op deze site waarop overal het antwoord te vinden is. maar misschien als je minder opleiding of intellect hebt, of digibeet bent, vind je ook minder snel de goede antwoorden. En die worden dan hier gegeven, toch?
En ik geef toe dat er best wel domme vragen zijn, die heb ik op deze site ook al zien staan, maar ik vind het dan alleen al slim om er wél naar te vragen. En dat bedoel ik: je kunt beter een domme vraag stellen dan dom blijven, toch?
Ik ben bang dat het voor die persoon, afhankelijk van hoe dik zijn huid is, moeilijk wordt.
Kijk, als mensen hun best doen de zinnen tenminste dusdanig te formuleren dat er een begrijpelijke vraag ontstaat, dan zal het wel meevallen (zeker als hij/zij zich verontschuldigd over de spelling), maar soms zie je hier van die vragen waarbij de woorden zo door elkaar gehusseld zijn dat er geen chocola van te maken is.

Spelfouten reken ik mensen niet zo heel erg aan, zolang maar begrepen kan worden welk woord de vraagsteller bedoeld.

Zelf ben ik best aardig in Nederlands, maar ik weet dat ik met mijn d's en t's niet altijd correct zit (maar heb al gezien dat ik daar niet de enige in ben :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de inhoud van de vraag begrepen is door gv beantwoorders is er niet in het minst een probleem. Neen ,corrigeren is niet aan de orde en heeft weinig zin op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor deze mensen zou het fijn zijn dat er een
forum voor hen is. Wellicht is dat er ergens op het internet
wel, misschien by dyslexie

De moeilijkheid is dat laaggeletterdheid vaak ook een laag IQ met zich meebrengt.
Als deze mensen dan antwoorden van anderen met een laag IQ ontvangen, worden ze nog niets wijzer.

Jammer, terwijl juist deze mensen behoefte hebben aan
goede antwoorden.
Misschien is er op goeievraag een aparte categorie voor
hen te maken ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''De moeilijkheid is dat laaggeletterdheid vaak ook een laag IQ met zich meebrengt'' Niet mee eens. Ik ken mensen die laaggeletterd zijn en zij zijn op andere dingen weer heel erg intelligent. Ik vind het een beetje een minderwaardig antwoord naar die mensen toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@classe: Bij hoeveel fouten zou u de grens willen trekken? (mbt eigen forum voor deze mensen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps ! Ik schrik me een hoedje?
Wat een heftige reacties zie ik daar ? Ik heb in mijn antwoord de mensen teveel in een 'hokje' geplaatst, denk ik.
En er komt bij dat ik met mensen werk die laaggeletterd zijn, omdat ze een handicap hebben.
Ik heb mijn antwoord meer naar
hun gericht, denk ik. Excuus als ik mensen gekwetst heb, dat is nooit mijn bedoeling geweest
Ik heb liever een goede vraag die fout met wat spellingfoutjes dan een onzin vraag die goed geschreven is. Het maakt mij dus niet uit.

Toegevoegd op 27-04-2009 15:29:23
- die fout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord op je eerste vraag: Ik hoop absoluut van wel. Ongetwijfeld zullen er gebruikers zijn die er op een of andere manier op terug komen dus een beetje afhaneklijk van de persoon hoe deze hier mee omgaat zie ik niet heel veel problemen.

Ik denk wel dat als correcties ed de boventoon gaan voeren bij een vraag/antwoord dat dit bij sommige mensen kwetsend over kan komen. Mensen maken zich hier overigens ook al vrij snel druk over een tik of taalfoutje [ja, daar zit verschil tussen :)]. Persoonlijk vind ik dat als het te begrijpen is dat het prima is, en als je het niet kan begrijpen dan kan je het ook gewoon normaal even vragen aan de persoon wat ie bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een serieuze vraag is die om een antwoord vraagt dan zou ik daar gewoon op antwoorden...

Mij is ooit verteld dat je in het geven van antwoorden meer bereikt met een simpele bewoording. Dan met een analytisch gedefinieerde interpretatie, waar ik overigens ook geen problemen mee heb...

Ik denk dat ik door de slechte spelling heen zou lezen. Maar helemaal zeker durf ik dat niet te zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk stoor ik mijzelf erg aan taalfouten, wat iemand anders hierboven al heeft beschreven zit er bij firefox een taalplugin zoals je in word ook hebt.
Ik vind het zelfs storend als iemand in chatprogramma's zoals msn taalfouten maakt. Of ben ik nu weer heel erg?

Als iemand een vraag/antwoord zou plaatsen met veel typfouten dan neem ik diegene niet serieus en denk ik eigenlijk dat er een 'breezer' een grapje uithaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen hier op GV hier niet mee om kunnen. Als ik al lees hoe sommige mensen bekritiseerd worden op hun schrijven, laat staan iemand die laaggeletterd is.
Je kan het leuk brengen alla corrigerend maar sommige mensen kennen hier absoluut geen respect, laat staan hoe ze met mensen om moeten gaan.

Wat recht hebben mensen bij iemand die je totaal niet kent, iemand te kwetsen op het schrijven van taalfouten.

En het is heus niet zo dat ik iedereen bedoel maar sommige mensen, bah bah. Jammer dat het zo moet.

Van iemand die wel eens fouten schrijft en het geen bal intresseerd wat mensen op GV ervan denken.

De Groeten