Hoe kom je van apneu (onderbreking van de ademhaling tijdens de slaap) af ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als je er een lichte vorm van hebt, is het beter geen slaapmiddelen en alcohol te gebruiken. Als je te zwaar bent, is de kans groot dat afvallen je van de problemen verlost. Probeer ook op je zij te slapen, wat de symptomen kan verminderen.
Als de apneu wordt veroorzaakt door vergrote amandelen, moeten ze wellicht worden verwijderd. In sommige gevallen wordt het verhemelte operatief gereconstrueerd. Als de oorzaak niet te vinden is of als je niet geopereerd wilt worden, kan positieve-drukbeademing (CPAP) helpen. Hierbij wordt lucht naar een gezichtsmasker gepompt. Door de overdruk blijven de luchtwegen open. Het apparaat is gemakkelijk te gebruiken, maar sommige mensen vinden het masker onprettig. Ook kunnen medicijnen helpen die de ademhaling stimuleren. Over het algemeen kan het goed worden behandeld. Praat erover met je huisarts!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het de slaap belemmerd zou ik toch even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van de oorzaak. Vaak is overgewicht daar een van. Het wil niet zeggen dat je, wanneer je veel afvalt meteen van apeu afbent maar het bevorderd het wel. Een longarts kan je daar meer over vertelllen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een doorverwijzing van de huisarts naar een team voor slaap- en waakstoornis, die bestaat uit een longarts, een KNO arts en een neuroloog, gaat men met een polygraaf eerst eens kijken wat er 's nachts gebeurt.
Men meet dan hartslag, saturatie (zuurstofgehalte in het bloed) snurken bewegingen ademhalingsfrequentie en zo kan men zien of je 's nachts zuurstoftekort in je bloed oploopt en of je snurkt, hoelang en in welke houding.
Daarna zijn er verschillende vormen van aanpak, een snurkbeugel, zuurstofondersteuning en andere strategieën (evt. neusoperatie) die je veranderen van een boomdoorzager die al moe is als hij op moet staan in een fitte uitgeslapen persoon die er weer tegenaan kan.
Deze multidisciplinaire aanpak is vaak succesvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén op de 200 mannen boven de 35 jaar heeft er last van, maar het komt ook voor bij kinderen. Het zijn meestal mannen, ongeveer 80% van de gevallen, en vaak op wat oudere leeftijd. Het heeft te maken met het slapper worden van de weefsels waardoor de luchtweg makkelijker samenvalt. Dat geldt dan vooral voor de ruimte achter de tong en boven het zachte verhemelte. Het gewicht speelt een belangrijke rol: als u te zwaar bent zijn de weefsels rond de luchtpijp ook dikker. Wanneer u alcohol neemt, versterkt dat ook de kans op samenvallen van de luchtpijp en dat geldt ook voor het innemen van slaapmiddelen. Mensen met Apneu snurken, maar niet iedereen die snurkt heeft ook Apneu.

Bij mensen met Apneu stokt de ademhaling tijdens de slaap. Dat gebeurt bij iedereen wel eens, maar we spreken van Apneu als dit vaker dan 10 keer per uur gebeurt en dan langer dan 10 seconden. Soms wel een halve minuut of zelfs langer. U kunt er wakker van schrikken en dan weer verder slapen. Maar soms houdt het u uit uw slaap. Het gebeurt ook vaak dat uw bedgenoot het als eerste opmerkt. Als er aanwijzingen voor Apneu zijn, dan worden de symptomen gemeten tijdens de slaap. Daar wordt u een nachtje voor opgenomen. Hoe u slaapt wordt geregistreerd en ook het aantal keren dat de ademhaling stokt en hoe lang dat duurt. Er wordt gekeken of er hartritmestoornissen ontstaan en in hoeverre de zuurstof in het bloed daalt. Dat heet Polysomnografie. Er is ook een onderzoek waarbij een slangetje met kleine videocameraatjes erop de luchtweg bekijkt en kan zien waar het samenvalt. Dit onderzoek voert de KNO-arts tijdens een korte narcose uit. Soms is er een probleem met het neustussenschot of met poliepen. Of bij kinderen een grote keelamandel.

U kunt proberen het snurken te vermijden door niet op uw rug te slapen. Soms helpt het om een tennisbal in de pyjama te naaien, net tussen de schouderbladen. Afvallen, overgewicht is een belangrijke oorzaak. Niet eten voor het slapen, geen alcohol en geen slaaptabletten innemen. Soms helpt het om met een soort bitje de onderkaak wat naar voren te dwingen tijdens het slapen. Soms kunt u operatief de luchtweg wat wijder maken of wat stugger, zodat de weefsels minder gemakkelijk samenvallen. Bij kinderen helpt het de amandelen eruit te halen.