Hoe kan men gedeshydrateerd raken ? heeft het te maken met eten of drinken of door de warmte ?

een buur moest in het hospitaal opgenomen worden voor behandeling van uitdroging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je kunt niet alleen uitgedroogd raken door te weinig vocht maar ook door het verkeerde soort vocht. Met alcoholhoudende en frisdranken maar ook met koffie en thee, span je het paard zeker achter de wagen omdat die dranken meer volume aan vocht afdrijven dan dat ze leveren. Het beste is gewoon water te drinken. Wees ook niet te bang voor zout. Als je voldoende water drinkt wordt een teveel heus je lichaam wel uitgespoeld. Zeker bij warm weer en veel drinken is te weinig zout vele malen slechter dan een beetje te veel zout.

Toegevoegd na 19 uur:
Dat zout zo goed als vergif wordt afgeschilderd is even achterhaald als misplaatst. Zout verhoogt de bloeddruk niet. Die stelling is overigens altijd omstreden geweest maar ja, zoals vaker kregen de hardste schreeuwers onder de wetenschappers met de simpelste boodschap het gelijk aan hun kant.

Zout speelt een belangrijke, positieve rol in de vochthuishouding van het lichaam, samen met een aantal andere stoffen, als kalium en magnesium. Tegen uitdroging kun je het beste water drinken met een beetje zout.

Uitdroging is een zwaar onderschat fenomeen. De symptomen die doorgaans gehanteerd worden duiden op een vergevorderd stadium van uitdroging. Er spelen nog veel meer (mogelijke) symptomen/gevolgen een rol:

Algemene:
Vermoeidheid, prikkelbaarheid, angst, neerslachtigheid, blozen, slecht slapen, zwaar hoofd, onweerstaanbare verlangens en sommige fobieën.

Meer specifieke:
Astma, allergieën, hoge bloeddruk, obstipatie, diabetes mellitus type 2, auto-immuunziekten.

Acute:
Brandend maagzuur, maagpijn, pijn op de borst (angina pectoris), lage rugpijn, reumatische gewrichtspijn (incl. Bechterew), migraine, ontsteking van de dikke darm, fibromyalgie, boulimia, ochtendmisselijkheid bij zwangerschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi. Wij op de bijscholing krijgen onderwijs van een dietiste en is voldoende om direct voor de uitdroging begint te zorgen dat wij het voorkomen.
Ik heb de arts van u bron opgezocht en ben heel blij met dit stukje.
Ik heb nl heel veel van deze dingen en eet praktisch helemaal geen zout alleen met deze temperaturen drink ik bouillon.Ik merk zelf dat ik ook veelal vergeet te drinken en vorige week moest ik zelf naar de seh voor pijn op de borst wat maar weer bewijst dat die arts misschien wel heel erg gelijk kan hebben.
Enfin ik ga maar weer wat meer zout gebruiken(bah!) en toch het drinken beter volhouden(vergeet het dikwijls)
Mag ik u bedanken!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, Luci! Ik ben er in de loop van de jaren achtergekomen dat de officiële leer in de gezondheidszorg vaak erg beperkt, achterhaald en dogmatisch is. Items waar veel geld mee te verdienen valt, zoals de cholesterolhypothese, krijgen de volledige aandacht, terwijl doodeenvoudige ingrepen in je dagelijkse voeding, zoals zoveel mogelijk elimineren van geraffineerde fabrieksproducten, simpele vitamine C (in plaats van statines) en zes glazen water met een half theelepeltje zout het verschil tussen ziek, vaak doodziek en gezond kunnen uitmaken. Maar ja, daar verdienen de voedingsmiddelen- en farmacuetische industrie niets aan. Daar zullen we dus zelf achter moeten komen. Dat heb ik me dan ook als een soort levensdoel gesteld. Studies gebruik ik als eye-openers waarbij ik op zoek ga naar van alles naast de officiële leer over het studie-onderwerp. Dat maakt het voor mij pas echt boeiend, want ik ben nog nooit teleurgesteld geweest over wat ik vond. Succes!

Andere antwoorden (4)

Beide. Met dit weer zweet je veel, er verdwijnt dus vocht uit je lichaam. Dat vocht moet aangevuld worden, en bovendien heb je wat zout nodig om het op te kunnen nemen.

Vul je minder vocht aan dan je kwijtraakt, dan raak je uitgedroogd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft inderdaad te maken met eten en drinken maar ook nog weleens met buikloop waar je met deze hitte nogal gauw last van kunt krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
•als gevolg van een zeer grote fysieke inspanning (teveel transpireren),
•door omstandigheden, zoals hoge luchtvochtigheid in combinatie met inspanning,
•door ziektes zoals diarree,
•door een tekort aan inname in koude omstandigheden
•door inname van alcohol!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed zo leden van goeie vraag.nl!
ik kende alleen het woord gedehydreerd nu dit erbij
fijn
ik ken gedehydreerd zijn als uitgedroogd zijn door vocht tekort
ik de warmte moet men verplicht veel drinken
om uitdrogen te voorkomen m.n ouderen en jongeren en zieken.

Toegevoegd na 9 minuten:
ik de warmte moet zijn ín de warmte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet aanvullen van vocht bij oudere mensen is een groot probleem waardoor uitdroging /verdroging heel makkelijk ontstaat.Oudere mensen willen vaak niet meer drinken omdat zij bang zijn meer te moeten plassen.Oude mensen hebben een hele dunne huid en verliezen daardoor veel meer vocht dan jongere mensen.Je verliest vocht via je huid, via je longen door uit te ademen, urineren en door ontlasting.Er wordt geadviseerd om 1,75 liter per dag extra te drinken en ouderen zelfs 2 liter extra vocht tot zich te nemen. Dat mag alles zijn zoals bv koffie , thee ,melk, yoghurt, water of bouillon etc.Dus alle soorten vocht is goed.
Alleen is alcohol een slechte keuze.Veel mensen drinken dan ook tegenwoordig een glas water naast hun alcoholische versnapering.
Dat koffie en thee minder goed zou zijn is achterhaald omdat men na de koffie veel gaat plassen is omdat je in een uur vaak wat kopjes achter elkaar drinkt en dan moet plassen.Als je heet water zou nemen ipv koffie zou je hetzelfde effect krijgen.
Symptomen van vocht tekort kan zijn
Witte mondhoeken(slijm)
Droge lippen
Hoofdpijn
Verwardheid (delier)
Lusteloos
Dikke enkels
Huid verliest zijn elasticiteit

Toegevoegd na 12 minuten:
Sterk ruikende en/of donkere urine is ook een aanwijzing van te weinig vocht.
Urine hoort zacht geel te zijn.
Bij witte/kleurloze urine teveel vocht.