Mensen die moeten niezen als ze in de zon kijken hebben het het achooism syndroom (Autosomal Dominant Compelling Helio-Ophthalmic Outburst, of ACHOO Syndrome), ook wel "photic sneeze reflex" genoemd. Deze reflex treedt vooral op als je plotseling van een meer donkerder plek in het felle zonlicht komt. De zenuwen van ogen en neus komen op dezelfde plaats in de hersenen binnen. Een hevige prikkeling van de ogen kan hierdoor leiden tot een tintelend gevoel in de neus, dat niezen tot gevolg heeft. Zo ongeveer 25% van de bevolking heeft hier 'last' van. Dus niet iedereen moet niezen als hij naar de zon kijkt. Deze reflex zou ook voor 50% erfelijk zijn.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is eigenlijk een combinatie van twee reflexen. Als je niest sluit je altijd je ogen. De druk achter je ogen zou anders op zo’n moment te groot worden. De oogleden voorkomen dat je ogen te ver naar buiten zouden worden gedrukt. Maar ook als je in fel licht kijkt sluit je in een reflex je ogen, om verblinding te voorkomen.
Als je, op het moment dat een nies er zit aan te komen in de zon of een felle lamp kijkt, sluit je in reflex je ogen. Op dat moment wordt ook de andere actie geactiveerd die bij het sluiten van de ogen hoort: de niesreflex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat is het antwoord op de vraag waarom je je ogen sluit bij het niezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet zo, kijk maar op de bron.