bestaat er een goede website om na te gaan of een bepaalde voeding (fruit, groente, enz) al dan niet gezond is en waarvoor ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
met groente en fruit kan je niet veel misdoen,een gezonde mix is voor alles goed.

Antwoorden (3)

Op voedingscentrum.nl vind je de richtlijnen voor gezonde voeding. en waar het voor dient.
Ik kan je ook puurgezond.nu aanbevelen. Een site die gericht is op gezonde voeding met bij voorkeur onbewerkte producten. Bekijk ze beiden en oordeel zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn allerlei websites met voorlichting over gezonde voeding en welke gezonde stofjes er in de desbetreffende voedingsmiddelen zitten. Groente en fruit worden in het algemeen geroemd omdat ze goed zijn voor de gezondheid. O.a. omdat er veel vitaminen en mineralen in zitten.

Een overzicht van alle vitaminen en in welke groente of in welk fruit ze voorkomen geeft de site zoals vermeld in de bron. Hieronder ook sites met informatie en een lijst van vitaminen en mineralen, in welke groente en welk fruit en andere voedingsstoffen deze vitaminen en mineralen voorkomen.

Groente en fruit bevatten ook veel antioxidanen. Dat zijn stofjes die de vrije radialen in ons lichaam 'opruimen'. Ze beschermen ons lichaam dus juist tegen het verouderingsproces en de kwetsbaarheid voor ziekten. De vitaminen A, C en E zijn goede bronnen van antioxidanten. Antioxidanten kunnen ook in de vorm van mineralen voorkomen. Antioxidanten komen veel voor in verse groenten, fruit, granen, noten en zaden.

Welke voedingsmiddelen ongezond zijn weten we allemaal wel ongeveer bijvoorbeeld: hamburgers, roomijs, gebak, snacks. In de eerste site hieronder gezondere alternatieven voor ongezonde voeding.

Zie:
http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/11314/gezonde-alternatieven-voor-ongezonde-voeding
http://www.wlsinfo.nl/site1/vitaminenlijst.htm
http://www.preventievegezondheidszorg.com/vitaminenvoeding.php
10 jaar geleden
http://nutritiondata.self.com/ heeft informatie over de voedingswaarden van bijna alle bestaande voedingsmiddelen. Het is wel een Amerikaanse site maar geeft de informatie zeer overzichtelijk en in ongelooflijk veel details weer!