Je kunt inderdaad van het ene op het andere moment allergisch worden. Niet alleen voor koemelk, ook voor pinda's, voor wol, of voor aardbeien.

Het is ook mogelijk dat jouw koemelkallergie wordt veroorzaakt door een combinatie met iets anders.

Misschien drink je nu extra veel melk omdat het zo heet is. Als je dan straks minder melk drinkt, kan het best zijn dat je allergie verdwijnt.

Misschien eet je nu aardbeien en rode bessen, omdat die nu volop verkrijgbaar zijn. Het kan best zijn dat je normaal gesproken nét niet allergisch bent voor koemelk, maar dat je wél allergisch wordt als je óók aardbeien en rode bessen eet, of iets anders dat je in april en mei nog niet at.

Ook in dat geval is het goed mogelijk dat je koemelkallergie verdwijnt zodra je die andere dingen niet meer eet.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, een allergie kan zich helaas spontaan openbaren.
Een voordeel is dat het ook weer spontaan kan verdwijnen.

Ons lichaam zit gek in elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Je lichaam kan zomaar besluiten dat het te veel in aanraking is gekomen met een bepaalde stof en dan allergische reacties vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle allergieën steken spontaan de kop op..

Een allergie is namelijk een comulatieve aangelegenheid.

Cumulatief houdt in dat je gedurende een aantal jaren steeds wat van je komende allergie 'opspaart' om aldus langzaam die allergie op te bouwen.

Het antwoord op je vraag is dus: Ja, dat is vrijwel altijd het geval.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het kan ook andersom. Ik ben nu langzaam spontaan over mijn hooikoorts heen aan het komen. Ik moet nog wel af en toe niezen, af en toe een verstopte neus, maar dat duurt nooit langer dan vijf, maximaal tien minuten. Wel een paar keer op een dag. Vroeger liep ik wekenlang met een wattenhoofd, kriebelogen, continu niezen en snotteren, 's nachts niet kunnen slapen vanwege de verstopte neus. Allergie is dus niet cumulatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De conclusie dat een allergie niet cumulatief zou zijn kun je niet trekken uit het feit dat jouw lichamelijke weerstand zich geleidelijkaan 'wapent' tegen je hooikoorts. Ook de weerstand kan het op den duur weleens van de aandoening 'winnen' Gr. Ton