Op mijn vorige opleiding moesten wij éen keer in de 2 maanden de Kolb test doen. (leerstijlentest)
(daar kwam dan uit of je een denker ,dromer, doener of beslisser was.)

En met zo'n test kun je alle kanten op. Ben je iemand die bijvoorbeeld bij een nieuwe gadget meteen zijn handen in elkaar slaat en aan de slag gaat: dan ben je een doener.
Lees je liever eerst de gehele gebruiksaanwijzing door ben je meer een denker.

Maar je moet wel beseffen dat het een test is. De ene test op internet is beter dan de andere vind ik. Het is maar net waar je de test doet en welke vragen er gesteld worden en hoe je deze kunt beantwoorden.

Dan heb je nog de praktijk! Want uiteindelijk is wat op papier staat mooi, maar hoe je je in het echt gedraagt is ook meteen jou antwoord op je vraag.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je toch echt één van de twee bent als je naar de betekenis van de woorden kijkt in de kolb test.
Je neigt meer naar doener of je neigt meer naar denker.
Natuurlijk kun je er tussen in zitten, maar ik kan mij niet voorstellen dat je beide tegelijk kunt doen want dat zou betekenen dat je weer meer naar dromer of beslisser neigt. Dus het is toch snel één van de 4. Niet allemaal tegelijk.
Heb je dit in de test wel gekregen, zou je nog een keer goed moeten kijken naar de vragen en of je ze allemaal eerlijk hebt ingevuld. (je kunt desnoods ook iemand vragen die jou heel goed kent en die de test eens voor je laten in vullen om te kijken of het overeen komt).

Bedoel je nou niet de test en gebruik je de begrippen als 'denken' en 'doen'.
Ja dan kun je het zeker tegelijk doen. Want dat is een activiteit. Je kunt denken en doen tegelijk.

Maar in de kolb test is het eerder een soort karakter. een 'soort' persoon. Een manier waarop jij leert en/of doet.
Dat is het nadeel van zo'n test. Je wordt in een hokje geplaatst. Geen middenweg zeg maar;)

hopelijk heb ik je iets kunnen helpen. Want ik vind het altijd lastig om dit soort (goede) vragen te beantwoorden, maar wou toch een poging doen om je te helpen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een denker denkt eerst voordat hij doet, een doener doet meteen. Je kunt volgens het model geen denker en doener tegelijk zijn.

Je kunt in de praktijk wel deels denker en deels doener zijn natuurlijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Jawel. Ik ken zulke mensen. Ze hebben hun gedachten snel klaar en voeren die meteen uit. Altijd al jaloers op geweest. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een actie begint altijd eerst met een gedachte. Dus het is altijd eerst denken. Het is wel zo dat je kan denken aan het volgende actie terwijl je nog bezig bent met de eerste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan al doende denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een denker maar reageer juist snel in bepaalde situaties,ik wordt dan juist heel rustig en denk dan juist heel snel en handel snel.
dus Ja ! je kunt een denker en doener tegelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Raamklaze;

Ja; volgens mijn vrouw en dochter kan dat, maar alleen als je geen man bent. Vrouwen kunnen namelijk twee dingen tegelijk, beweren zij. Mannen doen maar één ding tegelijk. Maar dan wel meteen goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een lang verhaal kort te maken: Je bent wel goed in balans :)