Waarom moeten bepaalde medicijnen in de koelkast bewaard worden?

Ikzelf gebruik div soorten medicijnen oa een antidepressieva die in de koelkast bewaard moet worden terwijl juist op de andere medicijnen staat dat deze juist niet in de koelkast bewaard moeten worden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het ligt helemaal aan de stoffen die in de medicijnen zitten.

Sommige stoffen zijn niet stabiel. Die vallen dus vanzelf uit elkaar. Of ze reageren met elkaar.

Zulke processen zijn temperatuurafhankelijk: hoe hoger de temperatuur, hoe sneller die vervalprocessen verlopen. Zitten er zulke stoffen in een medicijn, dan is het medicijn langer houdbaar wanneer je het in de koelkast bewaart.

Een andere reden om een medicijn in de koelkast te moeten bewaren, die een enkele keer voorkomt, is dat een medicijn organische stoffen bevat, waarop schimmels kunnen gaan groeien. In de koelkast groeien schimmels veel langzamer, of zelfs helemaal niet. Dus ook hier wordt de houdbaarheid verlengd, en de veiligheid gewaarborgd, door het medicijn gekoeld te bewaren.

Een heel enkele keer mag een medicijn juist niet in de koelkast worden bewaard. Dan zitten er stoffen in die beneden een bepaalde temperatuur stroperig worden. Als de ene component van zo'n medicijn wel stroperig wordt en de andere niet, zullen die componenten zich in de koelkast van elkaar gaan scheiden - als in een pot verf die je een paar jaar laat staan. Opnieuw mengen is dan erg lastig. Je kunt die medicijnen dan beter warmer bewaren, zodat de componenten goed gemengd blijven. Soms staat er dan nog op het etiket dat je moet schudden voor gebruik, om er zeker van te zijn dat de componenten echt goed gemengd zijn voordat je het medicijn inneemt.
Cryofiel