Wat te doen bij jeuk onder gips verband? Heeft iemand tips?

ik heb héél erg jeuk onder het gips, maar kan er niet bij,en mag niet met een brei naald krabben zegt de dokter omdat je door je huid kan steken.
heeft iemand een goede tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.8K

Het beste antwoord

Je zou kunnen proberen het gips heel koud te maken met een coldpack.

Toegevoegd na 1 minuut:
je weet wat een coldpack is? zo n met glycerine o.id. gevulde band, die je in de vriezer legt om heel koud te worden, om zwellingen tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ineke het is zo dik dat gips lijkt wel dikker dan dat ze het in nederland doen
mijn arm weegt wel 10 kilo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die ken ik ze hebben die ook in hot pack..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je arm ook even in de vrieskist hangen.
Temperatuurverschil moet helpen tegen de jeuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja koud haalt de jeuk wat weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn man is met een blazer met koude lucht voorzichtig achter het gips en idd het word minder
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf erg veel baat gehad bij het erin blazen van antischimmel poeder met een föhn op lage stand. Naar mijn idee kan door het vochtige klimaat onder het gips een huidschimmel actief worden. Sporen daarvan kan je zelfs in de gipskamer hebben opgelopen. Ze zouden aan het gipsverband misschien beter direct een antischimmel middel toevoegen, als ik zie hoeveel mensen last hebben van (ondragelijke) jeuk onder het gips.

Andere antwoorden (7)

Amputeren net boven gips. Maar dan kun je weer last krijgen van fantoompijnen. Lastige keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb stiekem toch gekrabt met een breinaald, heel voorzichtig, met de achterkant. Met hete temperaturen is het geen fijn gevoel zo'n stuk gips om een lichaamsdeel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat ook nog wel eens wil helpen is krabben vlak boven het gips. Even de juiste plek zoeken, je moet dan proberen de zenuwbaan te pakken waar de jeuk vandaan komt. Ik geef geen garanties op deze methode, maar het is de moeite waard om te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenwijs zijn en toch voorzichtig met een breinaald krabben. Zo snel steek je echt niet door je huid heen, hoewel deze onder het gips wel iets weker wordt dan normaal.

Een krabhandje is helemaal ideaal, maar die moet je dan wel hebben (hoewel een breinaald tegenwoordig ook niet meer in ieder huis ligt).

Een dunne lineaal past misschien ook nog wel. Het is even een kwestie van uitproberen wat past en helpt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit tot aan me elleboog er is geen ruimte voor een krabhandje
en breinaalden heb ik wel in huis maar ik heb wel hele dunne huid van mezelf +1
paulus811
13 jaar geleden
kan je niet de punt van een breinaald af (laten) knippen? Eventueel ruw je daarna het topje wat op met schuurpapier om lekker te kunnen krabben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ik doe een moord ervoor om te krabben ik heb al aan mijn man gevraagd
die gaat dalijk even doen hij is erop tegen zegt hij omdat dokter had gezegd niet krabben
Misschien lukt het met de steel van een vliegenmepper.
met die steel heb je geen risico dat je jezelf steekt met een scherpe punt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
moet ik wel even een schone vliegemepper kopen
aan de mijne hangt een lijke geurtje ;-)))
rebecca
13 jaar geleden
ow haha., haal dan maar even een nieuwe ja:P
Toen ik een gebroken voet had en het ging jeuken onder het gips, pakte ik een plastik liniaal en deed daar een in de zon ( dus hard) gedroogd micrvezeldoekje omheen met de grove kant naar buiten. Ik strooide wat mentholpoeder in het gips en wreef het er met het micrvezeldoekje om de punt v.d. liniaal in. Heerlijk! Het leek wel of het ook verkoelde.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
mentholpoeder..ja
dat heb ik wel in huis
Met een föhn op lage stand wat warme lucht erin blazen. Niet te lang, want dan wordt het gips zacht. Ook is er een anti-jeuk spray voor gipsverbanden verkrijgbaar op de gipskamer of in de apotheek. Gebruik in elk geval geen scherpe voorwerpen zoals een breinaald om de jeuk te bestrijden. Dit kan ernstige huidbeschadigingen veroorzaken. Huidbeschadigingen kunnen ook ontstaan door kleine voorwerpen die tussen het gips en je huid terecht komen.
Amadea
13 jaar geleden
Gebruik gewoon een breinaald maar dan andersom.
Niet met de punt tussen het gips en de huid maar met de kop van de breinaald. Bij veel breinaalden is de kop plat.
Werkt prima.