Gaan je ogen sneller achteruit als je steeds je bril aanpast aan je nieuwe sterkte?

Dit in geval van nog steeds verslechterende ogen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

ik denk dat je eerst moet vaststellen wat je bedoelt met "achteruit" gaan van je ogen.
In de optiek moet je eigenlijk 2 dingen los van elkaar zien.
de fout van het oog en de kwaliteit van het oog.
De fout kan opgelost worden door een brillenglas van een bepaalde sterkte ervoor te plaatsen, dit is nodig omdat het oog óf te lang, óf te kort is, waardoor het brandpunt voor of achter het netvlies komt.
In de pubertijd, als mensen groeien zie je dat het oog ook iets langer wordt waardoor er steeds meer minsterkte in de bril moet komen om scherp te gaan zien. Dit proces gaat door tot ongeveer 20 a 23 jaar.
vaak zie je dat kinderen die op de kleuterschool een bril dragen met + glazen in hun pubertijd geen bril meer nodig hebben, terwijl de kinderen die toen geen bril hadden juist in de pubertijd een bril met - glazen gaan krijgen.

Na het 40ste levens jaar verliest het og steeds meer het vermogen om op korte afstand scherp te zien, daarom krijgt men een leesbril.

Dan nog de kwaliteit van het oog.
Er zijn veel oorzaken waardooor een oog in kwaliteit achteruit kan gaan, staar en glaucoom zijn wel de bekendste. Bij staar wordt de ooglens langzaam steeds troebeler waardoor er minder licht dorheen komt en de persoon dus slechter gaat zien (vergelijk het met smerige ramen) Bij glaucoom stijgt de oogdruk waardoor er schade aan de oogzenuw ontstaat waardoor er geen signalen meer aan de hersenen kunnen worden doorgegeven.

Waarom denken nu veel mensen dat hun ogen sneller achteruit gaan als je je sterkte aanpast. Dit heeft voornamelijk met beleving te maken.
Het slechter gaan zien is een groeiproces waardoor je steeds iets minder scherp gaat zien. Op het moment dat je een nieuwe bril krijgt ze je weer 100 procent (er van uitgaande dat de kwaliteit van het oog helemaal goed is). Doordat het verschil tussen met bril zien en zonder bril zien steeds groter wordt ervaren veel mensen dat hun ogen sneller achteruitgaan.

Een regelmatige controle van de ogen door een gediplomeerde opticien blijft altijd belangrijk. Bezoek tenminste 1 keer per jaar een opticien, ook al heb je geen klachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij was het wel zo toen ik nog in de pubertijd zat. Toen ik een oude bril ging dragen waren mijn ogen weer een stuk verbeterd. Ogen passen zich aan op de glazen waar ze door heen moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je je ogen trainen, lekker naar buiten
en afwisselend dichtby en veraf kijken, zonder bril.
Ik denk dat je ogen ahw 'lui' worden als je altijd je bril
aanpast.
Ook las ik laatst dat spelletjes op de computer je ogen trainen.

Laat je ogen nakijken door een goede oogarts, misschien is er meer aan de hand; diabetes, vitamine/mineralen tekort...

Gelukkig bestaan er brillen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt ouder en je ogen, vooral de lens die wordt minder elastisch, net zoals alles trouwens in je lichaam...
Ogen trainen kan wel ietsje, maar je ontkomt er toch niet aan... Ouderdom komt met gebreken is een spreekwoord dat waar is, voor iedereen...
Maar dat je ogen slechter worden door een goede bril of te sterke bril, nee dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ogen gaan zich gedragen naar de sterkte van je bril. Het ligt er ook aan welke sterkte je hebt. Heb je een plussterkte dan kunnen je ogen nog verbeteren. Bij een min sterkte kunnen je ogen alleen gelijk blijven of verslechteren. Bij een min bril is het zeker belangrijk dat je regelmatig je sterkte laat meten. Omdat als een van je ogen slechter wordt je andere oog gaat compenseren. En dit kan tot gevolg hebben dat dit oog uiteindelijk ook slechter wordt. Bij plus ogen zou het zo kunenn zijn dat je ogen minder werk hoeven te doen. Omdat je zicht kan verbeteren. Dus ook is het hier belangrijk om je ogen regelmatig te laten meten. Is het niet voor je ogen dan is het wel voor jezelf. Want van ogen die te veel moeten werken kun je behoorlijke hoofdpijn krijgen.