Wat kan ik doen tegen praten en bewegen in m'n slaap?

Ik ben er laatst achter gekomen dat ik heel vaak midden in de nacht (net zoiets als slaapwandelen) plots ga zitten en iets zeg of roep, en daarna ga ik weer slapen. Zelf was het me nooit opgevallen, maar ik had laatst logies en die zeiden dat het bijna elke nacht wel gebeurde. heeft iemand hier ervaring mee of mee gehad en weet wat er tegen te kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als ik vroeger 's nachts naar het toilet moest, baalde ik er dikwijls van om van en voor zoiets wakker te worden.

Ik probeerde daarom mij te concentreren op 'blijven slapen' als ik moest..en dat lukte mij ook daadwerkelijk.

Als slaapwandelaar bezocht ik jaren achtereen 's nachts het toilet, waste mijn handen, droogde ze weer af en kroop ik weer in bed.

Later ben ik diabeet geworden..suikerziek, dus..en bestond het gevaar dat mijn bloedsuiker 's nachts te laag werd waardoor ik ook 's nachts bewusteloos kon worden.

Ontwaken werd toen dus noodzakelijk..i.v.m. het risico om b.v. van de trap te vallen.

Daarom concentreerde ik mij opnieuw..maar nu om wakker te worden als het zover was dat het toiletbezoek noodzakelijk werd.

Ook dàt lukte mij..dus er is iets te doen aan jouw nachtelijke 'bekentenissen'

Neem je heilig voor en concentreer je daar sterk op, niet te spreken tijdens je slaap en val ook met die gedachte in slaap..zou ik zeggen.

Misschien lukt het jou ook, zoals het mij destijds tenslotte zelfs tweemaal gelukt is.

Goede vraag, trouwens. Dus een plus van mij..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

eigenlijk kan je daar zelf niks aan doen,. je weet het ook niet als je dat doet.
ik had het vroeger heel vaak, nu heel soms nog. maar je kan daar niks aan doen.
Heel veel mensen praten trouwens in hun slaap hoor,
13 jaar geleden
ik weet niet of je stress hebt maar meestal verminderd het wel als je minder stress hebt..
het gaat niet helemaal weg, maar zoals ik al zeg he kan wel verminderd worden als je minder stress hebt.
ik heb dit vroeger ook gehad.
Ik ging in kasten zoeken overal waar maar lades of deurtjes waren keek ik in (slaapwandelen).
Nu ik minder stress heb blijf ik netjes in me bed liggen en praat ik niet meer zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet de enige!
's Nachts ben je blijkbaar nog heel druk met het verwerken van dingen van de dag. Dromen, hardop praten. Ik denk dat je er niets aan kunt doen. Er is geen kant-en-klare oplossing. Het kan te maken hebben met een stressvolle periode in je leven. En het wil ook helemaal niet zeggen dat je dat je hele leven zult hebben.
Het is niets ernstigs. Maak je geen zorgen. 't Gaat waarschijnlijk ook weer voorbij.