Hoe kan ik een zorgboerderij weigeren?

Ik ben 16 jaar en zit al sinds november 2015 intern in behandeling bij De Jutters. Nou zijn er veel gesprekken gevoerd en hun advies is aan mijn moeder om mij naar een zorgboerderij te sturen. Maar daar ben ik het echt niet mee eens en dat is wel het laatste wat ik wil naar een zorgboerderij. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het kan laten stoppen want hun plan is dat ik 11 juli word opgenomen op die zorgboerderij.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ik neem aan dat jij zelf bij het gesprek aanwezig bent geweest en dat jouw behandelaars en ouders uitgelegt hebben waarom dit voor jou goed zo zijn. Ga je op dit moment naar school? Er zullen wel goede redenen zijn geweest op dit voor te stellen. En meestal wordt je ook in het gesprek betrokken. Op een zorgboerderij is het erg leuk overigens, er zijn niet alleen dieren te verzorgen maar vaak kan je helpen om allerlei dingen te maken bijv. timmeren of tuinieren, koken. Ga eerst eens een kijkje nemen zou ik zeggen, meestal kan dit wel.
Erna55
7 jaar geleden
Je bent al anderhalf jaar in behandeling. Dat betekent dat ze je ondertussen ook wel goed hebben leren kennen. Er zijn al veel gesprekken gevoerd, daar zullen de andere mogelijkheden wel besproken zijn. Er zal jou en je ouders gezegd zijn waarom de zorgboerderij bij je past.
Je kunt ervan uitgaan dat de zorgboederij voor jou een goede plek is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is gewoon een dagbesteding neen ik aan, waar je een paar uurtjes werkt of een dag en na de middag naar huis mag gaan?
Erna55
7 jaar geleden
Het is een dagbesteding in therapeutische setting.
tinus1969
7 jaar geleden
@Rammstein4lif; waarom willen zij dat wel en jij niet? Wat is het alternatief? Wat gebeurt er als je niet naar die zorgboerderij gaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zij zijn bang, de behandelaars dat ik me ga isoleren van de maatschappij terwijl ik dat niet doe ik ben alleen een beetje een einzelgänger. En ik ga gewoon naar school en heb daar ook vrienden dus ik isoleer me niet maar ik weet niet precies wat er gebeurt als ik niet naar die zorgboerderij gaat. Ik denk dan niet dat mijn moeder me in huis wil nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals je dit beschrijft, lijkt het erop dat één van jullie de situatie verkeerd inschat. Of jij onderschat je problemen, of je behandelaars overschatten die. Je bent te jong om op jezelf te wonen, dus je kunt je niet gemakkelijk aan de zorg onttrekken. Dan kun je óf met je behandelaars samenwerken (of dat nu is door toch naar die zorgboerderij te gaan of door samen met hen een alternatief te zoeken) óf je vraagt advies bij een patiëntenvertrouwenspersoon en/of dringt aan op een second opinion.
tinus1969
7 jaar geleden
@Rammstein4life; je wordt vast niet behandeld voor 'een beetje een einzelgänger' zijn. Wat is de reden (officiële indicatie ofzo) dat je onder behandeling bent?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben nu nog onder behandeling voor een week bij de jutters en dat was omdat het thuis niet zo goed ging. En me toen wel wat meer afsloot van de maatschappij.
tinus1969
7 jaar geleden
@Rammstein4life ben je één week bij de Jutters geweest, of moet je nog één wee? En wat ging er thuis niet zo goed?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben nog een week bij de jutters. En thuis ging het contact met mijn moeder niet zo goed.

Antwoorden (1)

Volgens de wet mag je vanaf je 16e zelf beslissingen nemen over medische behandelingen. Dus zolang jij geen gevaar vormt voor jezelf of anderen, mag je een behandeling of opname - waar dan ook - weigeren. Je bent wat de zorg aangaat volwassen.

Maar de vraag is wat het alternatief is. Een onderdeel van volwassen zijn is ook dat je soms moet instemmen met een behandeling die je niet wilt, of zelfs een opname die je niet wilt. Een man van 80 bijvoorbeeld die valt en iets breekt en die zolang de breuk niet geheeld is niet voor zichzelf kan zorgen, wil misschien wel helemaal niet tijdelijk naar een verpleeghuis. Maar als er geen alternatief is, heeft hij wellicht geen keus: het ziekenhuis ontslaat hem zodra er geen noodzaak meer is tot verblijf in een ziekenhuis, en als hij dan niet bij familie terecht kan, zal hij misschien toch - onder protest - moeten instemmen met een tijdelijk verblijf in een verpleeghuis.

Ik ken jouw situatie niet, maar het kan goed zijn dat er bij jou iets dergelijks aan de hand is. Kennelijk ben je ofwel uitbehandeld bij de Jutters, of kunnen ze je daar niet de zorg bieden die je nodig hebt. Maar er is nog wel behandeling nodig, en gezien het feit dat er een opname wordt voorgesteld, kan die niet ambulant - dus terwijl je thuis woont - worden gegeven. Of misschien kun je om wat voor reden dan ook op dit moment niet thuis wonen. Dan zul je érgens naartoe moeten, of je dat nu leuk vindt of niet.

Uiteraard kun je aangeven dat je dit niet wilt, en misschien is er wel een alternatief te vinden. Die man van 80 zou bijvoorbeeld een logeerkamer in een woonvorm kunnen zoeken, maar daarvoor moet hij wel zélf op zoek. Of hij kan een verblijf regelen in een herstellingsoord of zorghotel, al zal hij zijn verblijf dan tenminste gedeeltelijk zelf moeten betalen. Misschien kiest hij alsnog voor een tijdelijk verblijf in het verpleeghuis als hij die opties zo ziet. En het zou kunnen dat zoiets ook geldt voor jou: misschien zijn er wel alternatieven, maar is de wachttijd daarvoor te groot. Of kunnen ze in een andere instelling niet de juiste behandeling bieden.

Vraag er eens naar bij je behandelaars: welke alternatieven zijn er zoal, en waarom is er gekozen voor die zorgboerderij? Als je zelf ideeën hebt over hoe het verder moet, kun je die ook voorleggen. Vertel ook waarom juist het idee van een zorgboerderij je zo tegen staat: misschien is jouw beeld wel onjuist, of kan er iets gedaan worden om je bezwaren weg te nemen of te verminderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij wijze van samenvatting, omdat je vraag is HOE dit te weigeren: dat kun je gewoon zeggen. Als jij geen toestemming geeft voor opname daar, kun je er niet worden opgenomen, ténzij (die) opname de enige manier is om ervoor te zorgen dat jij geen gevaar voor jezelf of anderen bent. In zo'n geval kun je namelijk gedwongen worden opgenomen. Maar zoals aangegeven: de praktijk is vaak weerbarstiger. 'Nee' zeggen zonder een alternatief te hebben is in bepaalde gevallen simpelweg niet mogelijk. De beste manier zou zijn: zelf een alternatief aandragen. Maar daarvoor moet je de mogelijkheden kennen, waar je in veel gevallen je behandelaars voor nodig zult hebben. Vraag hen dus of er alternatieven zijn en geef aan wat je wel en niet ziet zitten. Wij kunnen daar weinig concrete adviezen in geven zonder je situatie te kennen en te weten wat voor soort woonomgeving en/of behandeling jij nodig hebt. Eventueel zou je advies kunnen vragen van bijvoorbeeld een patiëntenvereniging, of kunnen aandringen op een second opinion met betrekking tot het voorgestelde behandelplan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!