Hoe kan ik een zorgboerderij weigeren?

Ik ben 16 jaar en zit al sinds november 2015 intern in behandeling bij De Jutters. Nou zijn er veel gesprekken gevoerd en hun advies is aan mijn moeder om mij naar een zorgboerderij te sturen. Maar daar ben ik het echt niet mee eens en dat is wel het laatste wat ik wil naar een zorgboerderij. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het kan laten stoppen want hun plan is dat ik 11 juli word opgenomen op die zorgboerderij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens de wet mag je vanaf je 16e zelf beslissingen nemen over medische behandelingen. Dus zolang jij geen gevaar vormt voor jezelf of anderen, mag je een behandeling of opname - waar dan ook - weigeren. Je bent wat de zorg aangaat volwassen. Maar de vraag is wat het alternatief is. Een onderdeel van volwassen zijn is ook dat je soms moet instemmen met een behandeling die je niet wilt, of zelfs een opname die je niet wilt. Een man van 80 bijvoorbeeld die valt en iets breekt en die zolang de breuk niet geheeld is niet voor zichzelf kan zorgen, wil misschien wel helemaal niet tijdelijk naar een verpleeghuis. Maar als er geen alternatief is, heeft hij wellicht geen keus: het ziekenhuis ontslaat hem zodra er geen noodzaak meer is tot verblijf in een ziekenhuis, en als hij dan niet bij familie terecht kan, zal hij misschien toch - onder protest - moeten instemmen met een tijdelijk verblijf in een verpleeghuis. Ik ken jouw situatie niet, maar het kan goed zijn dat er bij jou iets dergelijks aan de hand is. Kennelijk ben je ofwel uitbehandeld bij de Jutters, of kunnen ze je daar niet de zorg bieden die je nodig hebt. Maar er is nog wel behandeling nodig, en gezien het feit dat er een opname wordt voorgesteld, kan die niet ambulant - dus terwijl je thuis woont - worden gegeven. Of misschien kun je om wat voor reden dan ook op dit moment niet thuis wonen. Dan zul je érgens naartoe moeten, of je dat nu leuk vindt of niet. Uiteraard kun je aangeven dat je dit niet wilt, en misschien is er wel een alternatief te vinden. Die man van 80 zou bijvoorbeeld een logeerkamer in een woonvorm kunnen zoeken, maar daarvoor moet hij wel zélf op zoek. Of hij kan een verblijf regelen in een herstellingsoord of zorghotel, al zal hij zijn verblijf dan tenminste gedeeltelijk zelf moeten betalen. Misschien kiest hij alsnog voor een tijdelijk verblijf in het verpleeghuis als hij die opties zo ziet. En het zou kunnen dat zoiets ook geldt voor jou: misschien zijn er wel alternatieven, maar is de wachttijd daarvoor te groot. Of kunnen ze in een andere instelling niet de juiste behandeling bieden. Vraag er eens naar bij je behandelaars: welke alternatieven zijn er zoal, en waarom is er gekozen voor die zorgboerderij? Als je zelf ideeën hebt over hoe het verder moet, kun je die ook voorleggen. Vertel ook waarom juist het idee van een zorgboerderij je zo tegen staat: misschien is jouw beeld wel onjuist, of kan er iets gedaan worden om je bezwaren weg te nemen of te verminderen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100