Is dit een goede manier van ademhalen: (zie uitleg)?

Met kracht uitademen, en dan je lichaam vanzelf de tuig in laten halen (allebei met buik).
Mij lijkt het namelijk niet zo goed, ik doe het van mezelf juist de moeite om met de buik in te ademen, waardoor de uitademing vanzelf volgt (en niet andersom). En dan een soort van rustpauze, en dan weer opnieuw.
Wat is nu beter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb een keer van m'n huisarts gehoord dat veel mensen door hun buik ademen, maar dat is juist niet goed. Je moet je longen gebruiken, niet je buik, want anders reikt het zuurstof niet je hele longen, maar een gedeelte.

Bronnen:
huisarts

Bij inademen span je je diafragma/middenrif en een aantal andere spiertjes aan zodat je longen zich volzuigen met lucht. Hoe dieper je inademt, des te verder de zuurstof in de uiteinden van je longen komt en hier via de longblaasjes koolstof en zuurstof uitwisselt met het bloed. Tevens wordt door de aanspanning van het diafragma de druk in de buik groter, waardoor deze uitzet. Indien je 'naar'' je buik ademt, adem je dus over het algemeen goed en volledig. Een te hoge ademhaling (alleen in je longen, kan zorgen voor hyperventilatie) Inademen gaat via een ademprikkel en is moeizaam te onderdrukken. Gaat dus zowel actief als vanzelf. Uitademen is juist het ontspannen van het diafragma, en dient niet actief te worden ondersteund. Als mensen echter benauwd zijn is het wel weer zinvol om de uitademing actief te ondersteunen, omdat je dan de longen 'helemaal leeg' maakt zodat ze zich weer kunnen vullen met verse lucht.!

Het advies dat je hebt gekregen is de techniek van ademhalen die ik bij zangles heb geleerd, en die ook wel bij meditatietechnieken wordt gebruikt. Het is even wennen, maar het maakt het inademen inderdaad veel gemakkelijker. Bij het zingen zorgt het ervoor dat je meer lucht hebt, en die lucht zonder te forceren snel binnenkrijgt. Ik begrijp uit één van je reacties dat je moeite hebt met inademen, ik kan het advies dus ook heel goed plaatsen. Maar wat je al gemerkt hebt: ademhalen is zo'n automatisme, dat je in de war kunt raken en zelfs ademnood kunt krijgen als je het bewust anders probeert te doen. Heb je een progressieve spierziekte, valt dus te verwachten dat inademen steeds lastiger gaat worden? Dan is het denk ik wel de moeite waard om nu deze ademtechniek te oefenen, die zal later moeilijker aan te leren zijn. Dat oefenen kun je het beste dagelijks doen, niet al te lang achter elkaar zolang het nog moeilijk gaat. Ga ervoor rechtop zitten, op je 'zitbeentjes', rug recht maar niet gespannen, voeten plat op de grond, je handen losjes in je schoot. En dan een paar minuten met niets anders bezig zijn dan ademhalen. Bewust uitademen ('met kracht' wil trouwens niet zeggen dat je hárd moet uitademen) tot je longen leeg zijn, en de inademing vanzelf laten komen. Gaat het fout, adem dan meteen een tijdje zoals je gewend bent en probeer het opnieuw als je helemaal rustig bent. Dreigt het flink fout te gaan, stop dan gewoon en probeer het de volgende dag opnieuw. Zodra je probleemloos op deze manier kunt ademen, kun je het iedere dag iets langer gaan doen, net zolang tot je op een dag merkt dat je automatisch op deze manier ademt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100