Is dit een goede manier van ademhalen: (zie uitleg)?

Met kracht uitademen, en dan je lichaam vanzelf de tuig in laten halen (allebei met buik).
Mij lijkt het namelijk niet zo goed, ik doe het van mezelf juist de moeite om met de buik in te ademen, waardoor de uitademing vanzelf volgt (en niet andersom). En dan een soort van rustpauze, en dan weer opnieuw.
Wat is nu beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb een keer van m'n huisarts gehoord dat veel mensen door hun buik ademen, maar dat is juist niet goed. Je moet je longen gebruiken, niet je buik, want anders reikt het zuurstof niet je hele longen, maar een gedeelte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh, maar je moet toch met je middenrif / diafragma de kracht zetten om te ademen. Als je met je borst ademt is dat volgens mij sowieso niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies andersom: veel mensen ademen met hun borst (door de ribbenkast omhoog te tillen), maar dan komt de lucht maar in een gedeelte van de longen. Als je met je buik ademt (door je middenrif omlaag te duwen) komt de lucht wél overal in je longen. 'Je longen gebruiken' om adem te halen is trouwens onmogelijk, je longen hebben zelf geen spieren.
Bij inademen span je je diafragma/middenrif en een aantal andere spiertjes aan zodat je longen zich volzuigen met lucht. Hoe dieper je inademt, des te verder de zuurstof in de uiteinden van je longen komt en hier via de longblaasjes koolstof en zuurstof uitwisselt met het bloed. Tevens wordt door de aanspanning van het diafragma de druk in de buik groter, waardoor deze uitzet.
Indien je 'naar'' je buik ademt, adem je dus over het algemeen goed en volledig. Een te hoge ademhaling (alleen in je longen, kan zorgen voor hyperventilatie)
Inademen gaat via een ademprikkel en is moeizaam te onderdrukken. Gaat dus zowel actief als vanzelf.

Uitademen is juist het ontspannen van het diafragma, en dient niet actief te worden ondersteund.

Als mensen echter benauwd zijn is het wel weer zinvol om de uitademing actief te ondersteunen, omdat je dan de longen 'helemaal leeg' maakt zodat ze zich weer kunnen vullen met verse lucht.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel! Ik dacht al zoiets. Ik heb namelijk een verzwakt diafragma, en door een paramedicus werd me bovenstaande methode verteld. Alleen, ik voel dus letterlijk dat het inademen me moeite kost, en uitademen helemaal niet. Als ik bovenstaande methode uitprobeer, dan raak ik helemaal in de war van hoe ik moet ademen en eindig ik in hypo (sat. rond de 87%) of hyper.
Wat moe tik nou doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is bij je vastgesteld dat je een verzwakt diafragma hebt?
wat je zou kunnen doen is middels de handen in je flank (ademsteun) uitademen door getuite lippen.
Wat je ook zou kunnen doen om je ademhalingsspieren te gaan vergroten is zingen, een blaasinstrument bespelen of gaan sporten (duursport, zoals roeien).
Zie tevens bijgevoegde link naar meer advies.
http://www.erikveldkamp.nl/Resources/artikels/Ademhaling.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het helaas niet trainen, het komt door een spierziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk wel aangepast sporten?
Indien je je longfunctie wilt verbeteren, moet je jezelf inspannen (zoals bij mensen met COPD).
Mogelijk zinvol om afspraak te maken bij fysiotherapeut gespecialiseerd in ademhalen / ademhalingstechniek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal daar even meer over zoeken.
Maar, kan jij mij vertellen of bovenstaande methode goed of fout is?
Met kracht uitademen, en dan je lichaam vanzelf de teug in laten halen (allebei met buik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met kracht kan wel, maar dan niet geforceerd en in 1 stoot.
Doe het langzaam en met getuite lippen (alsof je door een rietje blaast).
Succes!
Het advies dat je hebt gekregen is de techniek van ademhalen die ik bij zangles heb geleerd, en die ook wel bij meditatietechnieken wordt gebruikt. Het is even wennen, maar het maakt het inademen inderdaad veel gemakkelijker. Bij het zingen zorgt het ervoor dat je meer lucht hebt, en die lucht zonder te forceren snel binnenkrijgt.

Ik begrijp uit één van je reacties dat je moeite hebt met inademen, ik kan het advies dus ook heel goed plaatsen. Maar wat je al gemerkt hebt: ademhalen is zo'n automatisme, dat je in de war kunt raken en zelfs ademnood kunt krijgen als je het bewust anders probeert te doen.

Heb je een progressieve spierziekte, valt dus te verwachten dat inademen steeds lastiger gaat worden? Dan is het denk ik wel de moeite waard om nu deze ademtechniek te oefenen, die zal later moeilijker aan te leren zijn.

Dat oefenen kun je het beste dagelijks doen, niet al te lang achter elkaar zolang het nog moeilijk gaat. Ga ervoor rechtop zitten, op je 'zitbeentjes', rug recht maar niet gespannen, voeten plat op de grond, je handen losjes in je schoot. En dan een paar minuten met niets anders bezig zijn dan ademhalen. Bewust uitademen ('met kracht' wil trouwens niet zeggen dat je hárd moet uitademen) tot je longen leeg zijn, en de inademing vanzelf laten komen.

Gaat het fout, adem dan meteen een tijdje zoals je gewend bent en probeer het opnieuw als je helemaal rustig bent. Dreigt het flink fout te gaan, stop dan gewoon en probeer het de volgende dag opnieuw. Zodra je probleemloos op deze manier kunt ademen, kun je het iedere dag iets langer gaan doen, net zolang tot je op een dag merkt dat je automatisch op deze manier ademt.